[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 10 - ( 10-1393 ) ::
جلد 14 شماره 10 صفحات 905-915 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط بین نارسایی شناختی و نارسایی هیجانی با تعلل‌ورزی تصمیم‌گیری در دانشجویان
مسلم عباسی، ذبیح پیرانی، شهریار درگاهی ، شبنم آقاویردی نژاد
شهریار درگاهی، دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران. shahriardargahi@yahoo. com ، shahriardargahi@yahoo.com
چکیده:   (3914 مشاهده)
مقدمه: تعلل‌ورزی تصمیم‌گیری یکی از متغیرهای منفی که احتمالاً مانع پیشرفت تحصیلی دانشجویان می‌شود و راهبرد دفاعی غیرمؤثری است که دانشجویان برای پرهیز از شکست، حفظ عزت نفس و ارزش شخصی از آن بهره می‌جویند. آنچه در فرایند یادگیری از اهمیت اساسی برخوردار است فراهم آوردن شرایط یادگیرنده به‌گونه‌ای است که بهترین دستاوردها حاصل آید. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط نارسایی شناختی و نارسایی هیجانی با تعلل‌ورزی تصمیم‌گیری در دانشجویان بود. روش‌ها: در این پژوهش توصیفی همبستگی بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان، تعداد400 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهر اراک به طور در دسترس در مقطع زمانی 92-93 انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس نارسایی هیجانی ریف، استروالد و میرام، مقیاس نارسایی شناختی برادبنت و مقیاس تعلل‌ورزی تصمیم‌گیری مان استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های ضریب همبستگی و آزمون رگرسیون خطی انجام گردید. نتایج: در نهایت300 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت (درصد پاسخ دهی 75%). یافته‌ها نشان داد بین نارسایی شناختی و نارسایی هیجانی با تعلل‌ورزی در تصمیم‌گیری دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (001/0>P). نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد که نارسایی شناختی می‌تواند 35 درصدو نارسایی هیجانی 26 درصد از واریانس تعلل‌ورزی در تصمیم‌گیری دانشجویان را پیش‌بینی نماید. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر نقش نارسایی شناختی و هیجانی در تعلل‌ورزی در تصمیم‌گیری دانشجویان را آشکار ساخت. این نتایج بیان می‌کند که نارسایی شناختی و هیجانی نقش مهمی در زمینه تشدید و بروز تعلل‌ورزی در تصمیم‌گیری دانشجویان دارند. اهمیت فرایند تصمیم‌گیری در میان دانش‌آموزان و دانشجویان، لزوم توجه مسؤولین، برنامه‌ریزان و دست‌اندرکاران نظام آموزشی را به حوزه اهداف و به‌کارگیری راهبردهای برای تغییر جهت‌گیری هدف، جهت کاهش تعلل‌ورزی تصمیم‌گیری یا اصلاح آن ضروری می‌نماید.
واژه‌های کلیدی: نارسایی شناختی، نارسایی هیجانی، تعلل‌ورزی در تصمیم‌گیری، دانشجویان
متن کامل [PDF 290 kb]   (1640 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش باليني
دریافت: ۱۳۹۳/۷/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۳/۹/۴ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
پرسشنامه مطالعه [DOCX 27 KB]  (236 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

abbasi M, pirani Z, Dargahi S, aghavirdi nejad S. The Relationship between Cognitive Failure and Alexithymia and Decisional Procrastination among University Students. Iranian Journal of Medical Education. 2015; 14 (10) :905-915
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3457-fa.html

عباسی مسلم، پیرانی ذبیح، درگاهی شهریار، آقاویردی نژاد شبنم. ارتباط بین نارسایی شناختی و نارسایی هیجانی با تعلل‌ورزی تصمیم‌گیری در دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (10) :905-915

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3457-fa.html



دوره 14، شماره 10 - ( 10-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3764