[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 15 - ::
جلد 15 - صفحات 146-159 برگشت به فهرست نسخه ها
راه‌کارهای ارتقای طرح منتور شیپ: مطالعه کیفی
حشمت اله حیدری، شهین رئوفی، عزیز کامران
، a.kaamran@arums.ac.ir
چکیده:   (2346 مشاهده)

مقدمه: کارورزی به شیوه منتورشیپ باعث بهبود آموزش بالین در پرستاری می‌شود. با توجه به مشکلات فراوان، در روند اجرای طرح منتورشیپ، این مطالعه، با هدف تبیین راه‌کارهای ارتقای طرح منتور شیپ انجام شد. روش‌ها: این مطالعه به شیوه کیفی و با رویکرد آنالیز محتوا در سال 1392 در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام شد. 11 نفر از دانشجویان ترم آخر پرستاری و 6 سرپرستار به روش مبتنی بر هدف در مطالعه شرکت کردند. داده‌ها با مصاحبه عمیق و نیمه ساختارمند گردآوری شدند. مصاحبه‌ها ضبط، دست‌نویس و سپس داده‌ها با استفاده از روش تحلیل محتوا مطابق با رویکرد گرانهیم و لاندمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: داده‌ها، در سه طبقه اصلی و 9 زیر طبقه شامل، عوامل مربوط به منتور (با زیر طبقات ویژگی‌های شخصیتی منتور و توانمندی در آموزش بالین)، عوامل مربوط به پرسنل بیمارستان (با زیرطبقات توجیه برنامه منتورشیپ، مدل نقش بودن پرستاران، ارتباط بین حرفه‌ای) و عوامل مدیریتی(با زیر طبقات نحوه ارزشیابی، تقسیم کار پرستاری به شیوه موردی، تدارک امکانات رفاهی برای دانشجویان و برنامه‌ریزی مناسب جهت اجرای کارورزی‌ها) قرار گرفت. نتیجه‌گیری: با در نظر گرفتن صلاحیت علمی و عمومی منتور، نقش پرسنل بیمارستان در حرفه‌ای شدن دانشجویان پرستاری و مدیریت مناسب اجرای برنامه‌های کارورزی، می‌توان به ارتقای طرح منتورشیپ کمک نمود.

واژه‌های کلیدی: پرستاری، منتورشیپ، آموزش بالینی، مطالعه کیفی
متن کامل [PDF 295 kb]   (1729 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: ۱۳۹۳/۶/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۴/۳/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۴/۵/۱۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


حیدری حشمت اله، رئوفی شهین، کامران عزیز. راه‌کارهای ارتقای طرح منتور شیپ: مطالعه کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1394; 15 () :146-159

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3425-fa.html



جلد 15 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3925