[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 12 - ( 12-1393 ) ::
جلد 14 شماره 12 صفحات 1074-1083 برگشت به فهرست نسخه ها
بازاندیشی در آموزش پرستاری:چرا و چگونه؟
محبوبه عبدالرحیمی، نغمه رزاقی، شهرزاد غیاثوندیان، شکوه ورعی
نغمه رزاقی (مربی)، دانشجوی دکترای پرستاری، گروه کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.razaghin@mums.ac.ir ، razaghin@mums.ac.ir
چکیده:   (3807 مشاهده)
مقدمه: آموزش پرستاران باید به شیوه‌ای باشد که استقلال، تفکر انتقادی، باز بودن ذهن و حساس بودن به دیگران را توسعه دهد. بازاندیشی فرآیند شکل دادن مجدد تجربه به منظور ارتقای یادگیری و عملکرد است. بازاندیشی استراتژی مؤثری برای توسعه چنین قابلیت‌هایی در پرستاری است. مطالعه مروری حاضر با هدف بررسی روش بازاندیشی در آموزش پرستاری انجام گردید. روش‌ها: در این مطالعه مروری Narrative با استفاده از کلمات کلیدی مانند reflecting, reflection و nursingreflection، بازاندیشی و بازاندیشی در پرستاری مقالات منتشرشده در بازه زمانی سال‌های2000 تا 2014 و مقالات محدود به زبان انگلیسی و فارسی در پایگاه‌های علمی Elsevier, Wiley Magiran, و PubMed استخراج شد. نتایج: تعداد 193 مطالعه یافت شد. پس از بررسی مرتبط بودن، تعداد 120 مقاله به دلیل عدم ارتباط با موضوع کنار گذاشته شد. از میان مقالات مرتبط با مفهوم یا کاربرد بازاندیشی در آموزش پرستاری، 40 مقاله انتخاب شد. پی‌آیندهای بازاندیشی ارتقای قدرت تفکر و ارتقای عملکرد حرفه‌ای است. اصول طراحی بازاندیشی از مراحل تعیین هدف، تبیین ساختار، جو یادگیری، دادن بازخورد و ارزشیابی بازاندیشی تشکیل می‌شود. مهم‌ترین شیوه‌های بازاندیشی شامل روایت‌های شخصی، نمونه کارها، استفاده از امکانات چندرسانه‌ای، نقاشی و عکس است. راه‌کارهای بهبود بازاندیشی در آموزش پرستاری شامل استفاده از مدل‌های بازاندیشی و توجه به اهمیت نقش و جایگاه مربیان در توسعه و به‌کارگیری این شیوهآموزشیاست. نتیجه‌گیری: از مؤلفه‌های مهم در تحول نظام آموزشی پرستاری ترغیب فراگیرنده به تفکر از طریق استفاده از راهبردهای عملی است. بازاندیشی یکی از شیوه‌های فعال بنیادین آموزشی در حیطه پرستاری است. بنابراین، به منظور به‌کارگیری بازاندیشی، نظام سنتی آموزش پرستاری نیازمند بازنگری در شیوه‌های آموزشی است.
واژه‌های کلیدی: بازاندیشی، آموزش پرستاری، یادگیری، تفکر انتقادی
متن کامل [PDF 285 kb]   (1350 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: ۱۳۹۳/۶/۴ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۱/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

abdolrahimi M, razaghi N, ghyasvandyan S, varie S. Reflection in Nursing Education: Why and How?. Iranian Journal of Medical Education. 2015; 14 (12) :1074-1083
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3398-fa.html

عبدالرحیمی محبوبه، رزاقی نغمه، غیاثوندیان شهرزاد، ورعی شکوه. بازاندیشی در آموزش پرستاری:چرا و چگونه؟. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (12) :1074-1083

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3398-fa.html



دوره 14، شماره 12 - ( 12-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3991