دوره 14، شماره 12 - ( 12-1393 )                   جلد 14 شماره 12 صفحات 1036-1029 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دکتر عباس حیدری (دانشیار)، مرکز تحقیقات مراقبت مبتنی بر شواهد، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، خراسان رضوی، مشهد، ایران. (heidarya@mums.ac.ir) ، Ha_yazdimoghaddam@yahoo.com
چکیده:   (5736 مشاهده)
مقدمه: پایان‌نامه‌های دانشگاهی، به عنوان بخش مهمی از برنامه درسی دوره‌های تحصیلات تکمیلی، از نقش به سزایی در آماده‌سازی و توانمندسازی فارغ التحصیلان برای مشارکت در فعالیت‌های پژوهشی برخوردار می‌باشند. لذا، جهت دهی صحیح و استفاده مناسب از این فرصت، از ارزش بالایی جهت توسعه دانش تخصصی رشته، برخوردار می‌باشد. این مطالعه با هدف تحلیل موضوعی پایان‌نامه‌های مقاطع کارشناسی ارشد رشته پرستاری انجام گردید. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی کلیه‌ی پایان‌نامه‌های پرستاری انجام شده در دانشکده پرستاری و مامایی مشهد طی دو دوره ده ساله (221 پایان‌نامه)، مورد بررسی قرار گرفت. ابزار پژوهش چک‌لیست پژوهشگرساخته بود که پایان‌نامه‌ها را از نظر سال، عنوان، روش پژوهش و جهت‌گیری تحقیقاتی مورد بررسی قرار ‌داد. روایی ابزار از طریق روایی محتوی و پایایی آن به روش بررسی از طریق ارزیابان مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج: جهت‌گیری پژوهش‌ها به ترتیب حول محور تأثیر مداخلات درمانی بر مشکلات بیماران و بهبود آن‌ها (9/38%)؛ تعیین نرم‌ها، نیازها، مشکلات بیماران و خانواده‌هایشان (14%)؛ تأثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران، بیماران و خانواده‌هایشان (8/11%)؛ سنجش آگاهی، نگرش و عملکرد بیماران و پرستاران (1/8%)؛ بررسی و توصیف وضعیت و کیفیت مراقبت‌ها و خدمات پرستاری (7/7%)؛ عملکرد، بررسی و توصیف بیماری‌ها، عوارض، شیوع و بروز آن‌ها و خصوصیات بیماران (2/7%) بود. جهت‌گیری پژوهش‌ها بین دهه‌ی اول و دوم متفاوت بود. نتیجه‌گیری: در مجموع یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد پایان‌نامه‌ها‌ی مقطع کارشناسی ارشد پرستاری از جهت‌گیری موضوعی مشخصی برخوردار نبوده و در موارد متعددی نیز خارج از قلمرو حرفه‌ای پرستاری می‌باشد. لذا، ضرورت دارد تا دانشکده‌ پرستاری و مامایی مشهد ضمن توجه جدی به این موضوع، نسبت به تعریف مسیرهای تحقیقاتی متناسب با شرایط و نیازهای منطقه‌ای خود همت گمارند.
متن کامل [PDF 184 kb]   (4729 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مدیریت پژوهشهای دانشگاهی
دریافت: 1393/6/3 | پذیرش: 1393/10/23 | انتشار: 1393/12/6 | انتشار الکترونیک: 1393/12/6

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.