XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abutorabi R, Hashemi beni B, Asgari moqadaam M, Qari alavijeh A. Effects of Formative Assessment on Medical Students’ Learning Outcomes in Anatomy and Histology Courses in Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2015; 15 :269-276
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3391-fa.html
ابوترابی روشنک، هاشمی بنی بتول، عسکری مقدم مرضیه، قاری علویجه عباس. تأثیر ارزشیابی تکوینی بر میزان یادگیری دروس آناتومی و بافت‌شناسی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1394; 15 () :269-276

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3391-fa.html


، masgarimoqadaam@yahoo.com
چکیده:   (4622 مشاهده)
مقدمه: یافته‌های برخی مطالعات نشان داده است که استفاده از ارزشیابی تکوینی در کنار ارزشیابی تراکمی منجر به بهبود کیفیت آموزش، افزایش انگیزه مطالعه و تقویت یادگیری خودراهبر دانشجویان می‌شود. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر ارزشیابی تکوینی علاوه بر ارزشیابی تراکمی بر میزان یادگیری دروس آناتومی و بافت‌شناسی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گردید. روش‌ها: دراین مطالعه نیمه تجربی کلیه دانشجویان پزشکی که دروس آناتومی و بافت‌شناسی رادر نیمسال دوم 91-90 (گروه شاهد) و نیمسال اول 92-91 (گروه تجربی) اخذ نموده بودند، به روش نمونه‌گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. از ارزشیابی تکوینی به عنوان یک مداخله آموزشی در کنار ارزشیابی تراکمی پایان ترم استفاده شد. تعداد دانشجویان گروه تجربی در درس آناتومی شامل 54 نفر و در گروه شاهد 64 نفر بودند. تعداد دانشجویان گروه تجربی و شاهد در درس بافت‌شناسی برابر و شامل 60 نفر بود. داده‌های جمع‌آوری شده به وسیله آمار توصیفی و استنباطی(آزمون تی مستقل) تحلیل شد. نتایج: میانگین نمرات آزمون‌های درس آناتومی سروگردن گروه تجربی 01/2±89/11 و گروه شاهد 73/2±32/13 به دست آمد. مقایسه میانگین نمرات در دو گروه مورد مطالعه تفاوت معناداری را نشان داد (605/2, t=012/0p=). میانگین نمرات آزمون‌های درس بافت‌شناسی گروه تجربی 27/2±50/13 و گروه شاهد 58/2±82/13 به دست آمد که مقایسه میانگین نمرات دو گروه مورد مطالعه تفاوت معناداری مشاهده نگردید (765/0, t=447/0p=). نتیجه‌گیری: استفاده از ارزشیابی تکوینی در قالب آزمون‌های چهارگزینه‌ای نه تنها باعث افزایش نمرات دانشجویان به عنوان ملاک یادگیری آنان نشده است بلکه در درس آناتومی سروگردن باعث کاهش معنا دار نمرات و یادگیری آنها شده است.
متن کامل [PDF 272 kb]   (1549 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1393/5/31 | پذیرش: 1394/4/1 | انتشار: 1394/7/4 | انتشار الکترونیک: 1394/7/4

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education