دوره 14، شماره 9 - ( 9-1393 )                   جلد 14 شماره 9 صفحات 757-751 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


محمدرضا ‌هاشمیان، کارشناس ارشد کتابداری پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. Hashemian553@yahoo.com ، hashemian553@yahoo.com
چکیده:   (6389 مشاهده)
مقدمه: مدیریت زمان، شرایط فیزیکی مطالعه، توانایی خواندن، یادداشت‌برداری، انگیزش یادگیری، حافظه، آمادگی برای برگزاری امتحانات و سلامتی به عنوان عادت‌های مطالعه می‌تواند باعث بهبود مطالعه و انجام مطالعه اثر بخش گردد. هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه عادت‌های مطالعه دانشجویان کتابداری دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روش‌ها: این پژوهش توصیفی مقایسه‌ای بر روی کلیه دانشجویان کتابداری که در سال تحصیلی 91-1390 در دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مشغول به تحصیل بودند، انجام شد. نمونه‌گیری به روش نمونه در دسترس در این مقطع زمانی(180نفر) بود و ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه عادت‌های مطالعه (PSSHI) بود. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، توزیع فراوانی) و آمار استنباطی (آزمون همبستگی اسپیرمن، همبستگی پیرسون، t مستقل، مجذورکای) تحلیل گردید. نتایج: میانگین نمره کل عادت‌های مطالعه دانشجویان 5/10±5/60 از مجموع 100 نمره بود. میانگین نمره کل عادت‌های مطالعه دانشجویان دانشگاه اصفهان 10±8/59 و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 2/11±3/61 بود. میانگین نمره عادت‌های مطالعه دانشجویان دردو دانشگاه با هم تفاوت معنادار نداشت (4/0=p). همچنین بین میانگین نمرات دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری مشاهده نشد (7/0=p). بین نمره عادت‌های مطالعه دانشجویان با معدل رابطه معنادار وجود نداشت(1/0, p= 02/0r=) نتیجه‌گیری: وضعیت عادت‌های مطالعه دانشجویان کتابداری دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حد بالاتر از متوسط قرار داشت لیکن لازم است برنامه‌ریزی‌های لازم جهت بهبود عادت‌های مطالعه دانشجویان انجام گیرد.
متن کامل [PDF 178 kb]   (2491 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1393/5/6 | پذیرش: 1393/8/11 | انتشار: 1393/9/5 | انتشار الکترونیک: 1393/9/5

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.