[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 10 - ( 10-1393 ) ::
جلد 14 شماره 10 صفحات 866-875 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل مؤثر بر نمره‌دهی آزمون بالینی کوتاه (Mini-CEX): مطالعه مروری
رقیه گندمکار، محمد جلیلی*
دانشيار دکتر محمد جلیلی) دانشیار(، گروه طب اورژانس، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، mjalili@tums.ac.ir ، mjalili@tums.ac.ir
چکیده:   (2317 مشاهده)
مقدمه: در سال‌های اخیر استفاده از آزمون Mini-CEX به دلیل قابلیت اجرای آسان آن گسترش یافته است. علی‌رغم حمایت مطالعات اولیه از پایایی و روایی آزمون مذکور، سودمندی آن به دلیل عدم ثبات در قضاوت ارزیابان در نمره‌دهی آن مورد بحث جدی است. هدف از مطالعه حاضر مرور متون مرتبط با سودمندی آزمون Mini-CEX به منظور جمع‌بندی و ارائه عوامل مؤثر بر نمره‌دهی آن است. روش‌ها: در این مطالعه مروری narrative برای دستیابی به مقالات مرتبط کلید واژه‌های Mini-CEX ، utility، validity، reliability، score variability و کلید واژه‌های معادل فارسی آن در پایگاه‌های اطلاعاتی MEDLINE، EMBASE،SCOPUS ، SID و Magiran جستجو شد. نتایج بازیابی شده به فاصله زمانی سال 1995 تا 2014 میلادی محدود شد. در نهایت نتایج 19 مطالعه مرتبط با موضوع مقاله حاضر از بین 51 مقاله مورد بررسی قرار گرفت. نتایج: بر اساس نتایج مطالعات عوامل تأثیرگذار بر نمره‌دهی آزمون Mini-CEX به ترتیب اهمیت شامل عوامل مربوط به ارزیابان، عوامل مربوط به فرم‌های آزمون و مواجهه بالینی بود. تفاوت در میزان سخت‌گیری ارزیابان در نمره‌دهی و ارفاق و نیز ارتباط بالای بین سؤالات از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر نمره‌دهی آزمون بود. نتایج پژوهش‌ها در خصوص نحوه تأثیر برخی از عوامل مانند توانمندسازی ارزیابان بر نمره‌دهی آزمون Mini-CEX قطعی نبود. نتیجه‌گیری: با در نظر گرفتن عدم ثبات در نمرات آزمون Mini-CEX و مشخص نبودن شرایط تأثیرگذار بر نمره‌دهی آن، توصیه می‌شود نمره آزمون به تنهایی مبنای ارزیابی پایانی به ویژه آزمون‌های پایانی هنجار محور به منظور رتبه‌بندی عملکرد دانشجویان قرار نگیرد.
واژه‌های کلیدی: آزمون بالینی کوتاه، سودمندی، روایی، ثبات نمره‌دهی، پایایی
متن کامل [PDF 212 kb]   (811 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: ارزشيابي مهارتهاي باليني
دریافت: ۱۳۹۳/۳/۳۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۹/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gandomkar R, Jalili M. Factors Influencing Mini-Clinical Evaluation Exercise Scores: A Review Article. Iranian Journal of Medical Education. 2015; 14 (10) :866-875
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3294-fa.html

گندمکار رقیه، جلیلی محمد. عوامل مؤثر بر نمره‌دهی آزمون بالینی کوتاه (Mini-CEX): مطالعه مروری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (10) :866-875

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3294-fa.html



دوره 14، شماره 10 - ( 10-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3752