[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 12 - ( 12-1393 ) ::
جلد 14 شماره 12 صفحات 1066-1073 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط یادگیری خود راهبر با انگیزش تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
علیرضا یوسفی، مریم گردان شکن
مریم گردان شکن، کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایران. maryam.gordanshekan@yahoo.com ، maryam. gordanshekan@yahoo.com
چکیده:   (3957 مشاهده)
مقدمه: نیاز به خود یادگیری و خود انگیزشی دانشجویان پزشکی در دنیای دانش مدار کنونی، امری ضروری می باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه یادگیری خودراهبر با انگیزش تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. روش‌ها: در یک مطالعه توصیفی- همبستگی، 300 دانشجوی پزشکی در سال تحصیلی 91-90 به روش نمونه‌گیری ساده انتخاب شدند و پرسشنامه‌های استاندارد یادگیری خودراهبر و انگیزش تحصیلی را تکمیل نمودند. پایایی این پرسشنامه‌ها در پژوهش‌های قبلی تایید شد. در پژوهش حاضرنیزضریب آلفای کرونباخ 93/0 و92/0 به دست آمد. اطلاعات با استفاده از آزمون‌های توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و تحلیلی (ضریب همبستگی پیرسون) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج: در نهایت 265 پرسشنامه عودت داده شد و مورد تحلیل قرار گرفت. بین یادگیری خودراهبر و انگیزش تحصیلی همبستگی مثبت ومعناداری وجود داشت (448/0=r و 001/0=p). ضریب همبستگی بین انگیزش تحصیلی و همه مؤلفه‌های یادگیری خودراهبر معنادار بود و از بین آنها بیش‌ترین ضریب همبستگی مربوط به مؤلفه ارزشیابی بود (429/0=r و 0005/0=p). همچنین ضریب همبستگی بین یادگیری خود راهبر و همه مؤلفه‌های انگیزش تحصیلی معنادار بود و از بین آنها بیش‌ترین ضریب همبستگی مربوط به مؤلفه کوشش بود (544/0=r و 0005/0=p). نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از رابطه مثبت و معنادار بین انگیزش تحصیلی و یادگیری خودراهبر بود. با استفاده از نتایج این پژوهش، برنامه‌ریزان آموزش پزشکی و اساتید می‌توانند موجبات ارتقای کیفی آموزش پزشکی را به عنوان گامی در راستای توسعه آموزش پزشکی فراهم آورند.
واژه‌های کلیدی: یادگیری خودراهبر، انگیزش تحصیلی، آموزش پزشکی، دانشجوی پزشکی
متن کامل [PDF 194 kb]   (1263 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: ۱۳۹۳/۲/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۱/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
پرسشنامه مطالعه [DOC 118 KB]  (347 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yousefy A, Gordanshekan M. The Relationship between Self-directed Learning and School Motivation in Medical Students of Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2015; 14 (12) :1066-1073
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3225-fa.html

یوسفی علیرضا، گردان شکن مریم. ارتباط یادگیری خود راهبر با انگیزش تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (12) :1066-1073

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3225-fa.html



دوره 14، شماره 12 - ( 12-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3991