دوره 14، شماره 11 - ( 11-1393 )                   جلد 14 شماره 11 صفحات 997-988 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


محبوبه عبدالهی، دانشجوی دکتری آمار زیستی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس تهران، تهران، ایران. mahbobe.abdollahi@modares.ac.ir
چکیده:   (5130 مشاهده)
مقدمه: امروزه اهمیت تربیت دانشجویان به عنوان یادگیرندگان مادام‌العمر بسیار مورد توجه است و توسعه آن در تمامی پیشنهاداتی که به منظور بهبود آموزش پزشکی داده می‌شود، مود توجه است. JeffSPLL-MS یکی از مقیاس‌های اندازه‌گیری یادگیری مادام‌العمر در دانشجویان است که تاکنون در ایران استفاده نشده است. هدف مطالعه حاضر بررسی ساختار عاملی و پایایی نسخه فارسی ابزار ارزیابی یادگیری مادام‌العمر (JeffSPLL-MS) در جمعیت دانشجویی فارسی زبان ایرانی بود. روش‌ها: در این پژوهش مقطعی 430 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده‌ها نسخه فارسی JeffSPLL-MS بود. برای بررسی ساختار عاملی این ابزار از تحلیل عاملی تأییدی و برای ارزیابی کفایت مدل از شاخص نیکویی برازش، شاخص نیکویی برازش تطبیق یافته، ریشه میانگین مربع خطای تقریبی، شاخص کای دو و درجه آزادی متناظر با آن و شاخص برازش مقایسه‌ای یا تطبیقی استفاده شد، جهت بررسی پایایی نیز از ضریب آلفای کرانباخ استفاده شد. نتایج: شاخص‌های نیکویی برازش، شامل شاخص RMSEA نزدیک 1/0 و شاخص‌های GFI و CFI نزدیک 1 بود، بنابراین برازش الگو مناسب بود. تحلیل عاملی تأییدی، نشان داد که ساختار سه عاملی نسخه فارسی JeffSPLL-MS برازش قابل قبولی با داده‌ها دارد. ضرایب آلفای کرونباخ برای کل ابزار69/0 و برای خرده مقیاس‌ها بین 64/0 تا 78/0 به دست آمد. نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر ساختار سه عاملی نسخه فارسی 14 گویه‌ای JeffSPLL-MS که شامل باورهای مرتبط با یادگیری و انگیزش، مهارت جستجوی اطلاعات و توجه به فرصت‌های یادگیری هستند، را تأیید کرد. بنابراین این ابزار برای ارزیابی یادگیری مادام‌العمر در جامعه دانشجویی فارسی زبان مناسب است.
متن کامل [PDF 267 kb]   (2235 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: 1393/2/9 | پذیرش: 1393/10/15 | انتشار: 1393/11/13 | انتشار الکترونیک: 1393/11/13

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.