دوره 14، شماره 7 - ( 7-1393 )                   جلد 14 شماره 7 صفحات 580-571 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haghani F, Rahimi M, Ehsanpour S. An Investigation of "Perceived Feedback" in Clinical Education of Midwifery Students in Isfahan University of Medical Sciences . Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (7) :571-580
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3164-fa.html
حقانی فریبا، رحیمی معصومه، احسان‌پور سهیلا. بازخورد درک شده در آموزش بالینی دانشجویان کارشناسی مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (7) :571-580

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3164-fa.html


سهیلا احسان‌پور (مربی)، گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ‌اصفهان، ایران. ehsanpour@nm.mui.ac.ir ، ehsanpour@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (33482 مشاهده)
مقدمه: توسعه و ایجاد صلاحیت‌های بالینی در دانشجویان رشته‌های علوم سلامت، هدف اساسی آموزش است و بازخورد معنادار و سازنده برای دستیابی یادگیرندگان به اطلاعات سازنده ضروری است. هدف این مطالعه بررسی "بازخورد درک شده"، توسط دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روش‌ها: این مطالعه توصیفی - مقطعی، در سال تحصیلی 93-1392 بر روی 25 نفر از دانشجویان کارشناسی مامایی ترم 7 دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که به صورت سرشماری انتخاب شدند، انجام گردید. جهت جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده شد. جهت تعیین روایی محتوا و صوری پرسشنامه از نظر اساتید و صاحب‌نظران رشته آموزش پزشکی و مامایی استفاده شد و ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (86/0) محاسبه شد. در پرسشنامه از مقیاس لیکرت 5 تایی (همیشه=5، بیش‌تراوقات=4، گاهی اوقات=3، بندرت=2، هرگز=1) استفاده شد. در این پژوهش میانگین مورد انتظار بالاتر از حدوسط و برابر(4) در نظر گرفته شد، جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون‌های آماری توصیفی، آزمون t تک متغیره و Anova استفاده شد. نتایج: در مجموع 180 پرسشنامه توسط 24 دانشجوی مامایی به تفکیک درس و مربی تکمیل شد، نمره میانگین بازخورد درک شده توسط دانشجویان، در حیطه محتوای بازخورد(66/0±69/3)، در حیطه شیوه ارائه بازخورد(55/0±71/3) و در حیطه مهارت‌های ارائه بازخورد (67/0±94/3)، از 5 نمره بود. نمره میانگین بازخورد درک شده توسط دانشجویان، در دروس مختلف در حیطه‌های فوق تفاوت معناداری نداشت. نتیجه‌گیری: نتایج نشان دادکه، اصول ارائه بازخورد در هر 3 حیطه (محتوا، شیوه و مهارت‌های ارائه بازخورد) در حد مطلوب و مورد انتظار رعایت نمی‌شود. بنابراین توصیه می‌شود که، با افزایش آگاهی اساتید بالینی در مورد اهمیت ارائه بازخورد در رشته مامایی و آموزش اصول و شیوه‌های صحیح ارائه بازخورد به آنان، به ارتقای کیفیت آموزش بالینی مامایی کمک نمود.
متن کامل [PDF 301 kb]   (1844 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش باليني
دریافت: 1392/12/24 | پذیرش: 1393/6/10 | انتشار: 1393/7/3 | انتشار الکترونیک: 1393/7/3

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education