دکتر شقایق حقجوی جوانمرد (دانشیار)، گروه فیزیولوژی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. (sh_haghjoo@med. mui. ac. ir)؛ ، shaghayeghhaghjoo@yahoo.com
چکیده: (4964 مشاهده)
مقدمه: گسترش و توسعه علوم زیست پزشکی و پیچیدگی و تخصصی شدن این علوم نیاز کشور به تربیت نیروهایی متخصص و توانمند برای انجام پژوهشهای مرتبط با این حیطه را به دنبال داشته است. مطالعه حاضر به منظور انجام نیازسنجی و تعیین اهداف دوره آموزشی پژوهش در علوم زیست پزشکی انجام شد.
روشها: در این مطالعه نیازسنجی که با روش کیفی انجام شد، 10 نفر از اساتید صاحبنظر متخصص در علوم مرتبط با زیست پزشکی مورد مصاحبه نیمهساختارمند قرار گرفتند. نمونهگیری به صورت هدفمند از میان افرادی که با پژوهشهای زیست پزشکی آشنا بودند انجام شد. برای تحلیل نتایج از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده گردید. جهت تعیین دقت و صحت دادهها از شیوهی کاوش به وسیله افراد مورد مطالعه استفاده گردید.
نتایج: بیشتر مصاحبه شوندهها به ضرورت طراحی چنین دورهای اذعان داشتند. تحلیل دادهها منجر به استخراج 75 کد و 7 درون مایه اصلی شامل "ضرورت طراحی دوره، اهداف دوره، محتوای دوره، سازماندهی محتوا، ویژگیهای فراگیران، زمان ارائه دوره و اخذ مدرک "گردید.
نتیجهگیری: مطالعه انجام شده منجر به استخراج نیازهای آموزشی دوره آموزشی پژوهشهای زیست پزشکی گردید که میتواند مبنای تدوین برنامه درسی چنین دورهای قرار گیرد. انتظار میرود اجرای این دوره با وجود چنین اطلاعات پایه که با اصول علمی صحیح تدوین گردید، بتواند شایستگیهای لازم در فراگیران آن ایجاد نماید به طوری که به انتظارات ذینفعان پاسخگو باشند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
برنامه ريزي درسي دریافت: 1392/12/21 | پذیرش: 1393/10/3 | انتشار: 1393/11/12 | انتشار الکترونیک: 1393/11/12