Ahmadzadeh K, Khosravi A, arastoopoor S, Tahmasebi R. Assessing the Readability of Patient Education Materials about Diabetes Available in Shiraz Health Centers. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (8) :661-667
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3157-fa.html
احمدزاده خدیجه، خسروی عبدالرسول، ارسطوپور شعله، طهماسبی رحیم. ارزیابی خوانایی منابع آموزش به بیمار در زمینه بیماری دیابت موجود در مراکز بهداشتی درمانی شهر شیراز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (8) :661-667
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3157-fa.html
خدیجه احمدزاده، کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران.khj_ahmadzadeh@yahoo.com ، khj_ahmadzadeh@yahoo.com
چکیده: (4915 مشاهده)
مقدمه: منابع آموزش به بیماریکی از عوامل مهم در ارتقای سطح سواد سلامت بیماران دارای بیماریهای مزمن نظیر دیابت است و با هدف توسعه مهارتهای خودمراقبتی به کار میرود. این منابع زمانی چنین هدفی را برآورده میکند که برای مخاطبان آنها قابل درک باشد. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی خوانایی منابع آموزشی منتشر شده در زمینه دیابت انجام شده است.
روشها: این پژوهش از نوع توصیفی با رویکرد تحلیل محتوا است. جامعه پژوهش را 22 منبع آموزش به بیمار در زمینه بیماری دیابت موجود در مراکز بهداشتی درمانی شهر شیراز در سال 1391 تشکیل داد و خوانایی آن با استفاده از شاخص فلشدیانی سنجیده شد. در شاخص فلش دیانی میزان خوانایی عددی بین 0 تا 100 است. هرچه این عدد بزرگتر باشد میزان خوانایی بالاتر است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی استفاده شد.
نتایج:از 22 منبع گردآوری شده، (32%)7 منبع الکترونیکی و (68%)15 منبع چاپی بود. میانگین خوانایی منابع 22±40 به دست آمد. این منابع مناسب افرادی است که سالهای اول و دوم دانشگاه را گذرانده باشند. مقایسه میانگین این منابع نشان داد که منابع الکترونیکی نسبت به منابع چاپی خوانایی بیشتری دارند.
نتیجهگیری: از آنجا که بیشتر منابع منتشر شده مناسب افرادی است که تحصیلات دانشگاهی داشته باشند و بالاتر از سطح سواد سلامت عموم مردم نوشته شده است، بنابراین تهیهکنندگان این منابع باید در تهیه منابعی ساده و قابل درک متناسب با همه افراد جامعه تلاش کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه دریافت: 1392/12/15 | پذیرش: 1393/7/22 | انتشار: 1393/8/7 | انتشار الکترونیک: 1393/8/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول