[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 12 - ( 12-1392 ) ::
جلد 13 شماره 12 صفحات 1099-1113 برگشت به فهرست نسخه ها
پیامدهای یادگیری آموزش اخلاق به دانشجویان پزشکی بر اساس الگوهای استدلال اخلاقی
اطهر امید، نیکو یمانی ، پیمان ادیبی
، yammani@edc.mui.ac.ir
چکیده:   (6102 مشاهده)
مقدمه: اهمیت آموزش اخلاق پزشکی سال‌هاست که در دانشکده‌های پزشکی مورد تأکید قرار گرفته است اما هنوز توافقی بر روی اهداف یادگیری آن به وجود نیامده است. این مطالعه با هدف بررسی پیامدهای یادگیری آموزش اخلاق پزشکی براساس الگوهای رشد اخلاقی انجام پذیرفت. روش‌ها: این مطالعه از نوع مروری است که با استفاده از کلید واژه‌های مناسب در پایگاه اطلاعاتی Medline, Web of Science, Scoupus, Eric و با محدود کردن زمان مقالات به 1990 تا 2012 مورد جستجو قرار گرفت. 7 مقاله در ارتباط با اهداف یادگیری و 12 مقاله در ارتباط با مدل از بین 61 مقاله مورد بررسی قرار گرفت. نتایج: محققان در مورد اهداف یادگیری آموزش اخلاق پزشکی دیدگاه‌های متفاوت دارند. بعضی از محققان هدف آموزش اخلاق را تربیت پزشکانی با فضیلت می‌دانند و بعضی دیگر هدف کاربردی‌تر و قابل اندازه‌گیری برای یادگیری دانشجویان را مهارت استدلال اخلاقی می‌دانند. اما مدل Rest که اجزای شناختی و نگرشی یک رفتار اخلاقی را نشان می‌دهد چهار جزء را برای بروز رفتار اخلاقی لازم می‌داند. نتیجه‌گیری: برای آموزش رفتار اخلاقی علاوه بر آموزش اصول اخلاقی لازم است مهارت‌هایی مانند کنترل هیجان‌ها، تحمل ابهام برای داشتن دیدگاه‌های چندگانه و مهارت هم‌دلی برای تشخیص موقعیت دشوار اخلاقی آموزش داده شود. به علاوه باید محیط‌های مناسب از نظر الگوی نقش و مشوق ارزش‌های اخلاقی برای فراگیران فراهم آورد. همچنین ایجاد فرصت‌های بازاندیشی باعث کسب بینش نسبت به کدهای اخلاقی خواهد شد و احتمالا تعهد اخلاقی را افزایش خواهد داد.
واژه‌های کلیدی: اخلاق پزشکی، مدل Rest، تئوری کهلبرگ، برنامه درسی، پیامدهای یادگیری، استدلال اخلاقی، دانشجویان
متن کامل [PDF 252 kb]   (1382 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: ۱۳۹۲/۱۱/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۲/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Omid A, Yammani N, Adibi P. The Outcomes of Ethics Education to Medical Students Based on Moral Reasoning Models. Iranian Journal of Medical Education. 2014; 13 (12) :1099-1113
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3127-fa.html

امید اطهر، یمانی نیکو، ادیبی پیمان. پیامدهای یادگیری آموزش اخلاق به دانشجویان پزشکی بر اساس الگوهای استدلال اخلاقی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (12) :1099-1113

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3127-fa.html



دوره 13، شماره 12 - ( 12-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3858