دوره 14، شماره 4 - ( 4-1393 )                   جلد 14 شماره 4 صفحات 349-342 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirkheshti N, Hoseini N, Khaloei M, Hadadgar A. Medical Students' Attitude Towards Research at the Completion of Basic Science Courses. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (4) :342-349
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3098-fa.html
میرخشتی نوشین، حسینی نعیمه، خالوئی محمد، حدادگر آرش. نگرش دانشجویان پزشکی نسبت به پژوهش پس از طی دوره علوم پایه. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (4) :342-349

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3098-fa.html


، hadadgar@edc.mui.ac.i
چکیده:   (8954 مشاهده)
مقدمه: تعیین نگرش دانشجویان پزشکی که دوران علوم پایه را پشت سر گذاشته‌اند، نسبت به پژوهش و فعالیت‌های تحقیقاتی در علوم پایه، مبنایی جهت مداخلات آتی در راستای تغییر و بهبود این نگرش فراهم می نماید. بر این اساس در مطالعه حاضر نگرش دانشجویان جدیدالورود دوره فیزیوپاتولوژی دانشکده‌ی پزشکی اصفهان نسبت به پژوهش و پژوهش در علوم پایه‌ ارزیابی شد.
روش‌ها: مطالعه‌ی حاضر یک مطالعه‌ی توصیفی مقطعی است که بر روی کلیه دانشجویان پزشکی ترم اول دوره فیزیوپاتولوژی(65 نفر) در سال 1389 انجام شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات یک پرسشنامه‌ی 34 سؤالی پژوهشگر ساخته بود. جهت تعیین روایی از روایی محتوا و ظاهری استفاده شد وپایایی پرسشنامه بر اساس محاسبه ضریب آلفای کورنباخ معادل 85/0 محاسبه شد. از آزمون آماری ‏T-student، ضریب همبستگی ‏اسپیرمن و ضریب همبستگی ‏پیرسون در این مطالعه استفاده شد.‏
نتایج: میانگین نمره دانشجویان در آزمون مفهوم پژوهش 49/1±9/5 از حداکثر 8 به دست آمد. رابطه‌ی مثبت معنا‌داری بین سابقه‌ی انجام فعالیت‌های پژوهشی و نمره‌ی سؤالات درک مفهوم پژوهش وجود داشت. همچنین ارتباط معناداری بین علاقه‌مندی به پژوهش و تحقیق در رشته‌های بالینی در علاقه‌مندان پژوهش وجود داشت.
نتیجه‌گیری: دانشجویان در این مقطع دید کلی مثبتی نسبت به پژوهش داشتند؛ اما تمایل ایشان برای انجام تحقیق در علوم پایه محدود بوده و بیش‌تر دانشجویانِ علاقه‌مند به پژوهش، کار پژوهشی در علوم بالینی را به عنوان فعالیت آتی خود انتخاب نموده بودند. راه‌اندازی دوره‌های تحصیل هم‌زمان MD-PhD و استفاده از اعضای هیأت‌علمی پزشک و دارای دکتری تخصصی علوم پایه در این دوره‌ها، می‌تواند ضمن نشان دادن موقعیت شغلی این نوع تحقیقات، نیروی انسانی مراکز تحقیقاتی رو به گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را تأمین کند.
واژه‌های کلیدی: نگرش، پژوهش، دانشجوی پزشکی، علوم پایه
متن کامل [PDF 186 kb]   (2026 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مدیریت پژوهشهای دانشگاهی
دریافت: 1392/11/6 | پذیرش: 1393/3/5 | انتشار: 1393/4/9 | انتشار الکترونیک: 1393/4/9

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education