:: دوره 13، شماره 12 - ( 12-1392 ) ::
جلد 13 شماره 12 صفحات 1051-1057 برگشت به فهرست نسخه ها
عصب‌شناسی تربیتی، آیا رشته جدیدی در حال ظهور است؟ چشم‌اندازها، موانع و فرصت‌ها
مریم براتعلی، علیرضا یوسفی، مسیح صبوری، نرگس کشتی آرای
، baratali_540_1359@yahoo.com
چکیده:   (4100 مشاهده)
مقدمه: رشد سریع علوم اعصاب و شناسایی کارکردهای مختلف قسمت‌های گوناگون مغز به مدد دستگاه‌های تصویربرداری پیشرفته حاصل شده، چشم‌اندازهای جدیدی را پیش روی علوم گوناگون گشوده است. این نوشتار درصدد است به تشریح چشم‌اندازهای تلفیق یافته‌های علوم اعصاب و تربیت بپردازد. روش‌ها: مقاله حاضر حاصل یک مرور غیرنظام‌مند است که از طریق جستجوی پایگاه‌های اطلاعاتی science direct و Springer و نیز موتور جستجوی عمومی Google و همچنین منابع کتابخانه‌ای موجود به دست آمد. کلیدواژه‌های اصلی مورد استفاده عبارت بود از BRIDGING EDUCATION AND NEUROSCIENCE؛ NEUROEDUCATIN نتایج: گرچه روش‌های دستیابی به نتایج در علوم اعصاب و تعلیم و تربیت تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای با هم دارند که تلفیق یافته‌های این دو حوزه را با هم دشوار جلوه می‌دهد؛ اما به نظر می‌رسد در آینده احتمال ظهور یک رشته میان رشته‌ای میسّر باشد. نتیجه‌گیری: هم یافته‌های علوم اعصاب برای متخصصان تربیت، بینش‌های جدیدی را ایجاد کرده است و هم نتایج پژوهش‌های روانشناسان تربیتی سؤالات و حوزه‌های پژوهشی جدی را در مقابل متخصصان علوم اعصاب قرار می‌دهد. همکاری علمی نزدیکتر متخصصان دو حوزه نویدبخش یافته‌هایی خواهد بود که برابعاد زندگی بشر تأثیر خواهد گذاشت.
واژه‌های کلیدی: علوم اعصاب، علوم اعصاب تربیتی، تربیت
متن کامل [PDF 301 kb]   (1321 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: ۱۳۹۲/۱۰/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۰/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۲/۸


XML   English Abstract   Print



دوره 13، شماره 12 - ( 12-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها