[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 6 - ( 6-1393 ) ::
جلد 14 شماره 6 صفحات 495-506 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه آموزش‌های ضمن خدمت پرسنل پرستاری با پیامد‌های شغلی:تعهد سازمانی، خشنودی شغلی و رفتار شهروندی سازمانی
فاطمه مناجاتی، علی مرادی، بهناز خیری
بهناز خیری، کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. behnazkhayeri@yahoo.com ، behnazkhayeri@yahoo.com
چکیده:   (3685 مشاهده)
مقدمه: با توجه به پیشرفت‌های روزافزون تکنولوژی و رشد بی‌سابقه اطلاعات مدیریت سلامت، نیاز به آموزش و بهسازی نیروی انسانی شاغل در حوزه سلامت یک ضرورت است. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه آموزش‌های ضمن خدمت پرسنل پرستاری شاغل در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با پیامد‌های شغلی: تعهد سازمانی، خشنودی شغلی و رفتار شهروندی سازمانی انجام شده است. روش‌ها: این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی درجامعه آماری پرستاران شاغل در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نیمه اول سال 1392 انجام شد. در این پژوهش تعداد 135 پرستار به روش خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسشنامه محقق‌ساخته برای ارزیابی اثربخشی آموزش ضمن خدمت، پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی، پرسشنامه رضایت شغلی عمومی‌ و پرسشنامه تعهد سازمانی بالفور و وکسلر (Balfour & Whechler) بود. تحلیل داده‌ها، با استفاده از آمار توصیفی و نیز روش تحلیل مسیر صورت گرفت. نتایج: نتایج حاصل نشان داد رابطه آموزش ضمن خدمت پرسنل پرستاری با تعهد سازمانی (453/0=r، 498/0β=، 037/0=P) و رضایت شغلی (194/0=r، 348/0β=، 018/0=P) معنادار است. اما رابطه آموزش ضمن خدمت با رفتار شهروندی معنادار نبوده و بین آنها ارتباطی وجود نداشت. نتیجه‌گیری: با توجه به اهمیت عملکرد با صلاحیت پرستاران در نظام سلامت که به دنبال آموزش ضمن خدمت اثربخش حاصل می‌شود و رابطه‌ای که بین این آموزش‌ها با پیامد‌های شغلی حایز اهمیت مانند تعهد و خشنودی شغلی وجود دارد لزوم توجه به آموزش پرسنل پرستاری بیش از پیش آشکار می‌شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش‌های ضمن خدمت، رضایت‌مندی شغلی، رفتار شهروندی سازمانی، تعهد سازمانی
متن کامل [PDF 356 kb]   (1803 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: ۱۳۹۲/۱۰/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۳/۵/۴ | انتشار: ۱۳۹۳/۶/۵
پرسشنامه مطالعه [DOC 101 KB]  (247 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Monajati S F, Moradi A, Khayeri B. The Relationship between In-Service Training for Nursing Staff Working inIsfahan Medical Sciences University Hospitals and Occupational Outcomes:Organizational Commitment, Job Satisfaction, and Organizational Citizenship Behavior. Iranian Journal of Medical Education. 2014; 14 (6) :495-506
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3071-fa.html

مناجاتی فاطمه، مرادی علی، خیری بهناز. رابطه آموزش‌های ضمن خدمت پرسنل پرستاری با پیامد‌های شغلی:تعهد سازمانی، خشنودی شغلی و رفتار شهروندی سازمانی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (6) :495-506

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3071-fa.html



دوره 14، شماره 6 - ( 6-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3858