[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 6 - ( 6-1393 ) ::
جلد 14 شماره 6 صفحات 438-494 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامه آموزشی-توجیهی بر خودپنداره حرفه‌ای دانشجویان مقطع کارشناسی پرستاری
عباس حیدری، الهه شکوهی طرقی
الهه شکوهی طرقی، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران، shokouhie@yahoo.com ، shokouhie@yahoo.com
چکیده:   (3888 مشاهده)
مقدمه: خودپنداره حرفه‌ای، درک فرد از خود به عنوان یک فرد حرفه‌ای است و بر چگونگی تفکر، تکامل نقش و عملکرد حرفه‌ای وی تأثیر دارد. در سال‌های اخیر، بالا بردن خودپنداره به عنوان یک هدف جهانی در آموزش عالی به ویژه در رشته پرستاری مطرح شده است. لذا، این مطالعه با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزشی-توجیهی بر خودپنداره حرفه‌ای دانشجویان مقطع کارشناسی پرستاری انجام گردید. روش‌ها: طی یک مطالعه‌ی تجربی، 50 دانشجوی کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد که در نیمسال اول سال تحصیلی 91-90 مشغول به تحصیل بودند انتخاب و به روش تخصیص تصادفی به دو گروه تجربی و شاهد تقسیم شدند. واحدهای پژوهش در هر دو گروه، پرسشنامه‌های مطالعه را قبل از ارائه برنامه آموزشی، بلافاصله و سه هفته بعد از مداخله تکمیل نمودند. گروه شاهد تنها آموزش‌های معمول در دوره کارشناسی پرستاری و گروه تجربی 6 جلسه آموزشی-توجیهی را به صورت هفتگی دریافت نمودند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری تی مستقل، آنالیز واریانس با اندازه‌گیری مکرر و آنالیز واریانس دو طرف استفاده شد. نتایج: بر اساس یافته‌های مطالعه، تفاوت معناداری بین میانگین نمره خود پنداره پرستاری در مراحل قبل (4/26±5/169)، بلافاصله بعد از مداخله (6/22±40/178) و سه هفته بعد(6/25±4/184) از 216 نمره مشاهده گردید (003/0≥P)، در حالی که این تفاوت در گروه شاهد معنادار نبود (65/0=P). بدین ترتیب که انجام مداخله باعث افزایش میانگین نمره خودپنداره در مراحل بعد از مداخله شده بود. همچنین، بیش‌ترین تغییر در میان ابعاد خودپنداره حرفه‌ای، در بعد خودپنداره عمومی مشاهده گردید. نتیجه‌گیری: آموزش‌هایی که با اهداف معین جهت تکامل حرفه‌ای دانشجویان پرستاری طرح ریزی می‌شوند و تصویر مثبتی از حرفه پرستاری ارائه می‌نمایند، می‌توانند منجر به افزایش خودپنداره حرفه‌ای دانشجویان پرستاری گردد.
واژه‌های کلیدی: خودپنداره، خودپنداره پرستاری، خودپنداره حرفه ای، دانشجویان پرستاری، برنامه آموزشی-توجیهی، پرستاری، ایران
متن کامل [PDF 283 kb]   (1385 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: ۱۳۹۲/۱۰/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۳/۵/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۳/۶/۱۱
پرسشنامه مطالعه [DOCX 17 KB]  (216 دریافت)
پرسشنامه مطالعه 2 [DOCX 12 KB]  (184 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heydari A, Shokouhi Targhi E. The Effect of an Educational-Orientation Program Upon Professional Self-Concept of Undergraduate Nursing Students. Iranian Journal of Medical Education. 2014; 14 (6) :438-494
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3057-fa.html

حیدری عباس، شکوهی طرقی الهه. تأثیر برنامه آموزشی-توجیهی بر خودپنداره حرفه‌ای دانشجویان مقطع کارشناسی پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (6) :438-494

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3057-fa.html



دوره 14، شماره 6 - ( 6-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3925