دوره 13، شماره 11 - ( 11-1392 )                   جلد 13 شماره 11 صفحات 988-979 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yamani N, Salehi K, Mostafavi N S, Shakour M. The Effect of Some Contextual Factors on Knowledge and Use of Information and Communication Technology by Faculty Members in Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2014; 13 (11) :979-988
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3047-fa.html
یمانی نیکو، صالحی کبری، مصطفوی نیر سادات، شکور مهسا. نقش برخی از عوامل زمینه‌ای در آشنایی و به‌کارگیری فناوری اطلاعات توسط اعضای هیأت‌علمی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (11) :979-988

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3047-fa.html


، ms.shakour@gmail.com
چکیده:   (6606 مشاهده)
مقدمه: یکی از موضوعات مطرح در آموزش امروزی تلفیق تکنولوژی‌های جدید با آموزش است که در این میان در دهه‌های اخیر فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) بیش از بقیه تکنولوژی‌ها در آموزش به کار می‌رود. هدف از انجام این مطالعه بررسی نقش برخی از عوامل زمینه‌ای در آشنایی و به‌کارگیری فناوری اطلاعات توسط اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روش‌ها: دراین پژوهش توصیفی مقطعی که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد، 234 نفر از اعضای هیأت‌علمی به صورت نمونه‌گیری ساده سهمیه‌ای وارد مطالعه شدند. ابزار مطالعه، پرسشنامه محقق‌ساخته برای بررسی میزان استفاده و آشنایی با فاوا بود که روایی محتوای آن توسط 10 نفر از اساتید حوزه آموزش تأیید شد و پایایی آن بر اساس الفا کرونباخ 85/0 به دست آمد. پس از جمع‌آوری اطلاعات با کمک آزمون‌های آماری توصیفی و استنباطی تحلیل داده‌ها انجام شد. نتایج: یافته‌های حاصل از اطلاعات 201 پرسشنامه‌ها تکمیل شده نشان داد، میانگین نمره خود ارزیابی آشنایی با کامپیوتر از مجموع 5 نمره 15/1±98/3 و آشنایی با اینترنت 71/0±98/2 بود. آشنایی با کامپیوتر مردها، بیش‌تر از زنان، استادیارها بیش از دیگر مرتبه‌های علمی و مقطع سنی کم‌تر از 35 سال نیز بیش از بقیه بود و این اختلاف‌ها معنادار بود(05/0p<). در بررسی رابطه آشنایی و به‌کارگیری کامپیوتر و اینترنت با سابقه تدریس همبستگی منفی و معنادارمشاهده شد(05/0p<). 2/62% اساتید سه الی چهار ساعت و بیش‌تر از چهارساعت از کامپیوتر استفاده می‌کردند. میزان به‌کارگیری کامپیوتر در سن کم‌تر از 35 سال بیش از بقیه و در بین گروه‌های بالینی و غیر بالینی نیز اختلاف معنادار بود(05/0 p<). نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این پژوهش میزان آشنایی و به‌کارگیری فاوا در بین همه گروه‌های اعضای هیات علمی کم‌تر از حد انتظار و در عین حال یکسان نبوده و با افزایش سن و بالینی بودن هیات علمی، میزان به‌کارگیری فاوا کاهش می‌یابد و لازم است این متغیرها در برنامه‌های توانمندسازی اساتید در نظر گرفته شود.
واژه‌های کلیدی: اینترنت، فاوا، استاد، کامپیوتر، تکنولوژی
متن کامل [PDF 218 kb]   (1894 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: يادگيري الكترونيكي
دریافت: 1392/9/29 | پذیرش: 1392/11/19 | انتشار: 1392/11/19 | انتشار الکترونیک: 1392/11/19

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education