دوره 14، شماره 2 - ( 2-1393 )                   جلد 14 شماره 2 صفحات 164-148 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vafadar Z, Vanaki Z, Ebadi A. Interprofessional Education a Response to Health System Challenges. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (2) :148-164
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2993-fa.html
وفادار زهره، ونکی زهره، عبادی عباس. آموزش بین‌حرفه‌ای پاسخی به چالش‌های نظام سلامت. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (2) :148-164

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2993-fa.html


، vanaki_z@modares.ac.ir
چکیده:   (37412 مشاهده)
مقدمه: تغییرات گسترده در حوزه‌ی سلامت سبب گردیده بسیاری از سازمان‌های آموزشی علوم سلامت، درصدد اتخاذ مؤثرترین رویکردهای آموزشی برآیند، در این میان آموزش بین‌حرفه‌ای به عنوان یکی از رویکرد‌های نوین و کارآمد توجه زیادی را درسطح بین‌المللی به خود جذب کرده است. این مطالعه با هدف معرفی آموزش بین‌حرفه‌ای و با تمرکز بر زمینه‌های بروز و شکل‌گیری آن در علوم سلامت انجام شد. روش‌ها: این مطالعه‌ای مروری تلفیقی در سال 92-1391با جستجوی یکپارچه در پایگاه‌های اطلاعاتی Pub med، CINHAL Ovid، Science direct همچنین جستجو با موتور جستجوگر Google در منابع اطلاعاتی مختلف مانند مجلات معتبر علمی، گزارشات سمینارها، گزارشات انجمن‌ها و سازمان‌های آموزشی با کلید واژه‌های اصلی آموزش بین‌حرفه‌ای، یادگیری بین‌حرفه‌ای و عملکرد بین‌حرفه‌ای و در محدوده‌ی سال‌های 1995 تا 2013 و به طور عمده به زبان انگلیسی انجام شده است. بیش از 2000 عنوان شامل مقاله پژوهشی، گزارش، صفحات وب، نامه به سر دبیر، کتاب به دست آمد که با بررسی عناوین و خلاصه مقاله‌ها، 120 مقاله که ارتباط مستقیم با هدف و سؤال مطالعه داشت، مورد تحلیل محتوی کیفی قرار گرفت. محتوی مقالات مذکور استخراج و نتایج نهایی با نرم افزارMAXQDA دسته‌بندی، تلفیق و تنظیم گردید. نتایج: دو درون‌مایه اصلی، بیانگر زمینه‌ی شکل‌گیری آموزش بین‌حرفه‌ای در نظام سلامت به دست آمد. درون‌مایه "چالش‌ها" شامل چهار طبقه: تغییرات پویا و همه جانبه‌ی جوامع بشری، ضعف در ارائه مراقبت کیفی، بحران نیروی انسانی و نارسایی‌های آموزش تک حرفه‌ای و درون‌مایه" راهبردهای سازنده" شامل چهار طبقه: گسترش تعاملات بین‌حرفه‌ای، توسعه همکاری‌های بین‌حرفه‌ای، مراقبت تیمی مبتنی بر مددجو و تغییر در فرایند اجتماعی شدن حرفه‌ای دانشجویان علوم سلامت است. نتیجه‌گیری: آموزش بین‌حرفه‌ای با تمرکز بر تعامل بین‌حرفه‌ای و ارتقای فرآیند اجتماعی‌سازی حرفه‌ای فراگیران علوم سلامت، صلاحیت و توانمندی لازم جهت توسعه همکاری‌های بین‌حرفه‌ای و ارائه مراقبت تیمی جامع، یکپارچه و مبتنی بر مددجو را در دانش‌آموختگان، جهت مقابله با چالش‌های نظام سلامت فراهم می‌آورد.
متن کامل [PDF 524 kb]   (2348 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1392/8/21 | پذیرش: 1393/1/18 | انتشار: 1393/2/14 | انتشار الکترونیک: 1393/2/14

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education