دوره 14، شماره 6 - ( 6-1393 )                   جلد 14 شماره 6 صفحات 516-507 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


مژگان لطفی، دانشجوی دکتری پرستاری، مربی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران. mojgan.lotfi@yahoo.com ، mojgan.lotfi@yahoo.com
چکیده:   (14183 مشاهده)
مقدمه: پیشرفت‌های مداوم علمی همراه با وضعیت متغیر مددجویان مستلزم آن است که پرستاران بتوانند با تلفیق مهارت‌های فنی و دانش حرفه‌ای خود براساس شواهد علمی، مشکلات مددجویان را تشخیص داده و به طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه‌ی مراقبتی برای حل این مشکلات بپردازند. پرستاران باید توانایی تصمیم‌گیری مستقل بالینی را داشته باشند و تحقق این اهداف به واسطه استفاده از شواهد تحقیقاتی در مراقبت‌های بالینی تسهیل می‌گردد. هدف این مقاله مروری بررسی مفهوم پرستاری مبتنی بر شواهد، موانع موجود در آموزش آن و ارائه راه‌کارهایی جهت تسهیل اجرای آن می‌باشد. روش: مطالعه مروری حاضر از نوع یکپارچه می‌باشد. انواع مقالات براساس کلیدواژه‌های آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد، پرستاری مبتنی بر شواهد و آموزش، از پایگاه داده‌های مختلف داخلی و خارجی اعم از ProQuest, Ovid, PubMed, ScienceDirect, Google Scholare و magiran, sid جمع‌آوری گردید. از مجموع مطالعات به دست آمده، در کل 24 مقاله در این مطالعه استفاده گردید. نتایج: مطالعات نشان می‌دهند که موانع زیادی برسر راه مراقبت مبتنی بر شواهد و آموزش آن به دانشجویان وجود دارد. از جمله این که اساتید وقت کافی برای آموزش مبتنی بر شواهد نداشته یا با نحوه آموزش آن آشنایی ندارند. همچنین پرستاران در بالین با تعداد زیاد بیماران، کمبود وقت و اطلاعات مواجه بوده و در مراقبت براساس شواهد دچار مشکل می‌باشند. نتیجه گیری: به نظر می‌رسد که با سیاست‌گذاری در سطح کشور و اجباری نمودن مراقبت براساس شواهد، می‌توان دانشگاه‌ها و اساتید را ملزم به آموزش فرآیند مراقبت مبتنی بر شواهد به دانشجویان پرستاری و علوم پزشکی نمود.
متن کامل [PDF 231 kb]   (4652 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1392/8/21 | پذیرش: 1393/5/18 | انتشار: 1393/6/17 | انتشار الکترونیک: 1393/6/17

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.