دوره 14، شماره 2 - ( 2-1393 )                   جلد 14 شماره 2 صفحات 183-174 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، gfarhood@gmail.com
چکیده:   (35859 مشاهده)
مقدمه: با توجه به این که مطالعه افت تحصیلی می‌تواند منجر به شناسایی به موقع دانشجویان در خطر شکست تحصیلی شده و در نتیجه باعث پیشگیری از هدر رفتن سرمایه‌های مادی و انسانی شود، بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل تأثیرگذار بر میزان افت تحصیلی و همچنین تعیین روندهای آن در دانشگاه علوم پزشکی زنجان انجام گرفت. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی داده‌های مربوط به وضعیت تحصیلی و خصوصیات دموگرافیک تمامی دانشجویان (894 نفر) دوره علوم پایه پزشکی در طی دوره 19 ساله از طریق سامانه سیستم آموزشی "سما" جمع‌آوری گردید. سپس داده‌ها به منظور تعیین ارتباط بین ویژگی‌های دموگرافیک و مؤلفه‌های ورودی با افت تحصیلی از روش رگرسیون لجستیک و همچنین تعیین روندهای صعودی یا نزولی میزان مشروطی از آزمون آماری ARIMA استفاده شد. نتایج: به طور کلی سالانه 2/28% از دانشجویان دچار افت تحصیلی شده بودند. تعداد دانشجویان و میزان افت تحصیلی طی دوره زمانی 1370-1379 روند نزولی داشته است ولی تعداد ورودی دانشجو و میزان افت تحصیلی در دهه 80 رو به افزایش بوده است. عوامل مهم تأثیرگذار در افت تحصیلی عبارت بود از: سن، جنس (پسر) و سهمیه منطقه یک و شاهد و ایثارگر. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مطالعه به نظر می‌رسد روند افت تحصیلی تحت تأثیر تعداد دانشجوی‌ پذیرفته شده در طی دو دهه گذشته قرار داشته است و متغیرهای تحصیلی و معیارهای ورود به دانشگاه به عنوان عوامل اصلی تأثیرگذار در آن بوده است. با توجه به اتخاذ سیاست افزایش تعداد دانشجوی پزشکی در سال‌های اخیر، بالارفتن میزان‌های افت تحصیلی بدون در نظر گرفتن رویکردهای حمایتی از دانشجویان آسیب‌پذیر اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.
متن کامل [PDF 301 kb]   (1738 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: 1392/7/25 | پذیرش: 1393/1/21 | انتشار: 1393/2/15 | انتشار الکترونیک: 1393/2/15

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.