[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 10 - ( 10-1392 ) ::
جلد 13 شماره 10 صفحات 796-808 برگشت به فهرست نسخه ها
شاخص‌های ارزشیابی صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری: دیدگاه اساتید بالینی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
موسی علوی* ، علیرضا ایرج پور
استاديار ، m_alavi@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (8073 مشاهده)
مقدمه: علی‌رغم اهمیت ارزشیابی صلاحیت بالینی در برنامه آموزش پرستاری، هنوز بر سر ویژگی‌های مطلوب (شاخص‌های) روش‌های ارزشیابی صلاحیت بالینی توافق وجود ندارد. لذا هدف از این مطالعه شناسایی شاخص‌های ارزشیابی صلاحیت بالینی و نیز بررسی دیدگاه اساتید بالینی در مورد آنها است. روش‌ها: این مطالعه با بهره‌گیری از روش ترکیبی (Mixed method) در سه مرحله متوالی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. ابتدا شاخص‌های ارزشیابی صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری با استفاده از منابع مختلف کتابخانه‌ای و بانک‌های اطلاعات گردآوری شد. در مرحله دوم ضمن مشارکت نمونه‌ای هدف‌مند از 23 مشارکت کننده (17 نفر از دانشجویان پرستاری، 4 نفر از اساتید بالینی و نیز 2 نفر از کارکنان حرفه‌ای پرستاری)، شاخص‌های به دست آمده ویرایش، تکمیل و طبقه‌بندی شدند. نهایتاً با بهره‌گیری از روش سرشماری و استفاده از پرسشنامه با لیکرت 4 نقطه‌ای ، دیدگاه 47 نفر از اساتید بالینی پرستاری به شاخص‌ها مورد بررسی قرار گرفت. به منظور تحلیل اطلاعات از روش تجزیه و تحلیل کیفی و آمار توصیفی استفاده شد. نتایج: حاصل تحلیل داده‌های کیفی، شناسایی 5 طبقه اصلی و 44 زیر طبقه از شاخص‌ها (ویژگی‌های مطلوب) روش‌های ارزشیابی صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری بود، که عبارتند از ویژگی‌های مطلوب زمینه/ شرایط ارزشیابی، محتوای ارزشیابی، فرآیند ارزشیابی، روش نمره‌دهی و پیامد ارزشیابی. میانگین امتیاز دیدگاه اساتید بالینی پرستاری در مورد اهمیت و قابلیت دستیابی به هر یک از شاخص‌ها توصیف شده به ترتیب بیش‌ترین و کم‌ترین میانگین (انحراف معیار) مربوط به شاخص‌های "پیوند دادن آموزش نظری به آموزش بالینی" و "بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نوین" به ترتیب شامل 49/0±81/3 و 9/0±74/2 بودند. نتیجه‌گیری: این مطالعه، شاخص‌های مهمی از ارزشیابی صلاحیت بالینی پرستاری را نشان می‌دهد که با توجه به موافقت بالای اساتید بالینی پرستاری به اهمیت آنها، می‌توان برای ارتقای روش‌های ارزشیابی صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری مورد استفاده قرار داد.
واژه‌های کلیدی: صلاحیت بالینی، ارزشیابی، پرستاری، ارزشیابی بالینی
متن کامل [PDF 309 kb]   (2294 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي مهارتهاي باليني
دریافت: ۱۳۹۲/۶/۹ | پذیرش: ۱۳۹۲/۹/۷ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۰/۹
پرسشنامه مطالعه [DOCX 26 KB]  (421 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alavi M, Irajpour A. Optimum Characteristics of Nursing Students’ Clinical Evaluation: Clinical Nursing Teachers’ Viewpoints in Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2014; 13 (10) :796-808
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2876-fa.html

علوی موسی، ایرج پور علیرضا. شاخص‌های ارزشیابی صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری: دیدگاه اساتید بالینی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (10) :796-808

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2876-fa.html



دوره 13، شماره 10 - ( 10-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3657