دوره 13، شماره 12 - ( 12-1392 )                   جلد 13 شماره 12 صفحات 1126-1114 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، ali_ali3741@yahoo.com
چکیده:   (38305 مشاهده)
مقدمه: بررسی متون علمی نشان‌دهنده آن است که تا کنون پژوهشگران اندکی به بررسی مقوله انگیزش، در حیطه آموزش پزشکی پرداخته اند. از این رو تهیه ابزارهای اندازه‌گیری مناسب می‌تواند گامی در جهت تشویق پژوهشگران به پرداختن در این زمینه بخصوص باشد. در این مطالعه ویژگی‌های روانسنجی ابزارهای اندازه‌گیری انگیزش درونی و جوّ انگیزش درک شده دانشجویان پزشکی مورد بررسی قرار گرفت. روشها: در این مطالعه توصیفی222 دانشجوی پزشکی نسخه ایرانی دو ابزار اندازه‌گیری انگیزش درونی و جوّ انگیزشی درک شده را تکمیل نمودند. جهت بررسی پایایی ابزارها از روش‌های بازآزمایی و محاسبه آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تعیین روایی ساختاری ابزارهای اندازه‌گیری نیز روش تحلیل عاملی تأییدی به کار گرفته شد. نتایج: پس از اصلاح و تعدیل سؤال‌های هر دو ابزار، ضرایب پایایی قابل قبولی به دست آمد. تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که ابزارهای مذکور از شاخص‌های نیکویی برازش مناسبی برخوردار هستند. نتیجه‌گیری: ابزار 11 سؤالی انگیزش درونی و ابزار 16 سؤالی جوّ انگیزشی درک شده، واجد پایایی و روایی مناسبی جهت استفاده در حیطه آموزش پزشکی هستند.
متن کامل [PDF 551 kb]   (6002 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1392/5/30 | پذیرش: 1392/8/25 | انتشار: 1392/12/17 | انتشار الکترونیک: 1392/12/17

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.