دوره 14، شماره 1 - ( 1-1393 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 14-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heravi-Karimooi M, Rejeh N, Sharif Nia H. The Relationship between Nursing Students’ Spiritual Intelligence and their General Health in Tehran, 2012. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (1) :1-14
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2810-fa.html
هروی کریموی مجیده، رژه ناهید، شریف نیا سید حمید. ارتباط بین هوش معنوی و سلامت عمومی دانشجویان پرستاری شهر تهران 1391. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (1) :1-14

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2810-fa.html


، majidehheravi@yahoo.com
چکیده:   (20725 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان پرستاری با گستره وسیعی ازمشکلات وابسته به سلامت مواجهه هستند. از طرفی نقش هوش معنوی به عنوان یک رویکرد نوین در بهداشت روانی، سلامت جسمانی و کارکرد اجتماعی کارآمد، بسیار مهم شمرده میشود. هدف این مطالعه تعیین رابطه بین هوش معنوی و سلامت عمومیدانشجویان پرستاری دانشگاههای شهر تهران در سال 1391 بود. روشها: پژوهش از نوع توصیفی همبستگی است. بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه تصادفی با فرمول مورگان تعداد 320 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی پرستاری دانشگاههای شهر تهران به طور تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامه جمعآوری اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه هوش معنوی عبداللهزاده ونسخه فارسی پرسشنامه سلامت عمومی(28- GHQ) استفاده شد. تجزیه و تحلیل با استفاده از آزمونهای تی مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه، ضرایب همبستگی و آزمون رگرسیون خطی انجام گردید. نتایج: بین هوش معنوی و سلامت عمومیرابطه معنادار و مثبتی وجود داشت(005/0p<). از بین مشخصات جمعیتشناختی (سن، جنسیت، وضعیت تأهل، محل سکونت، سال تحصیلی)، تنها معدل با هوش معنوی(016/0p<)، و سلامت عمومی(025/0p<)، رابطه معناداری داشت. نتیجهگیری: هوش معنوی بالاتر با سلامت عمومی بهتر دانشجویان همراه بود. به نظر میرسد ارتقای هوش معنوی باعث افزایش سلامت جسمانی و روانی دانشجویان پرستاری و در نتیجه بهبود کیفیت مراقبت از بیمارانشان میشود.
متن کامل [PDF 255 kb]   (3575 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1392/5/4 | پذیرش: 1392/7/16 | انتشار: 1392/12/25 | انتشار الکترونیک: 1392/12/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education