دوره 13، شماره 5 - ( 5-1392 )                   جلد 13 شماره 5 صفحات 443-441 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kowsarian M. letter to editor on: "The Effect of Health Promotion Education on High School Students’ Lifestyle". Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (5) :441-443
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2768-fa.html
کوثریان مهرنوش. نقد مقاله:تأثیر آموزش ارتقای سلامت بر شیوه زندگی دانش آموزان مقطع دبیرستان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (5) :441-443

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2768-fa.html


، mekowsarian@gmail.com
چکیده:   (11329 مشاهده)
از آنجا که به کار بردن روش‌های صحیح در طراحی و اجرا باعث تولید یافته قابل اعتماد می‌گردد و انتشار مقالاتی که دارای نقص جدی در متدلوژی هستند موجب برداشت غلط می‌گردد(1)، بر خود واجب دیدم که در مورد مقاله‌ای با عنوان"تأثیر آموزش ارتقای سلامت بر شیوه زندگی دانش‌آموزان مقطع دبیرستان" که در مجله شماره 1 از دوره 13 سال 1392 با شماره صفحات 58 تا 64 منتشر شده نقدی تقدیم نمایم. انتظار دارم این نقد در شماره بعدی مجله به عنوان نامه به سردبیر چاپ گردد. - روش تحقیق نیمه تجربی عنوان شده که با توجه به وجود گروه شاهد یا کنترل تجربی محسوب می‌شود(2). - در صفحه 60 در مورد پایایی پرسشنامه،استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مطرح شده. این ضریب برای بررسی هم‌خوانی بین قسمت‌های مختلف یک پرسشنامه است. برای پایایی از روش‌های دیگری مانند آزمون مجدد و برای بعضی موارد دو نیمه نمودن پرسشنامه استفاده می‌شود(3). - شیوه زندگی یک متغیر مرکب و کیفی است که برای ارزیابی آن همان‌طور که در مواد و روش‌های همین مقاله آمده از پرسشنامه‌ای با 6 قسمت برای ابعاد مختلف استفاده می‌شود. کسب نمره به معنی تبدیل متغیر کیفی به کمی نبوده و در واقع مجموع نمرات باعث کسب رتبه‌ای خواهد شد که باید تعریف عملیاتی مانند "مناسب" "نسبتاً مناسب " و "نامناسب" داشته باشد. با این روش، آزمون مناسب برای مقایسه، آزمون مربعات است. اما اگر فقط جمع نمرات در نظر گرفته شود باید از آزمون‌های غیر پارامتری مانند آزمون من ویتنی یو برای مقایسه 2 گروه مختلف و یا آزمون ویلکاکسون برای مقایسه قبل و بعد در یک گروه استفاده می‌شد. محاسبه میانگین و انحراف معیار برای این متغیر اصلا درست نیست زیرا عددی که به دست می‌آید دارای واحد نیست و بنابراین شرط مهم متغیر کمی را ندارد و با آزمون‌های متغیر‌های کمی قابل مقایسه نخواهد بود. در این مقاله از تست‌های مناسب برای متغیر‌های کمی یعنی آزمون تی مستقل استفاده شده که صحیح نیست. آزمون واریانس برای متغیر‌های کمی در بیش از 2 گروه و یا بیش از 2 بار ارزیابی در یک گروه طراحی شده. در این مقاله ذکر شده که "برای مقایسه میانگین نمرات ابعاد شیوه زندگی با متغییر جنس" از آنالیز واریانس استفاده شده که آن هم صحیح نیست. در این مورد به رفرانس اول همین مقاله اشاره می‌کنم(4تا5). - نام جداول درست نیست. نام صحیح جدول اول: "توزیع رتبه‌های کسب شده بر حسب ابعاد مختلف شیوه زندگی قبل و بعد از یک دوره آموزش ارتقای سلامت در دانش‌آموزان مقطع دبیرستان‌های زاهدان به تفکیک گروه‌های مورد و شاهد- سال......" است. و بقیه به همین ترتیب. - البته با بحث مقاله کاملاً موافقم که دانش به تنهایی تعیین‌کننده رفتار نیست.
متن کامل [PDF 103 kb]   (2259 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه به سردبیر | موضوع مقاله: آموزش مداوم
دریافت: 1392/4/16 | پذیرش: 1392/8/11 | انتشار: 1392/8/11 | انتشار الکترونیک: 1392/8/11

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education