[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 10 - ( 10-1392 ) ::
جلد 13 شماره 10 صفحات 809-819 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه رفتار حرفه‌ای دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل در دانشگاه علوم پزشکی مشهد
فاطمه حشمتی نبوی* ، محمد رجب پور، زهره حسین پور، ملیحه همتی، فاطمه حاجی آبادی، سیدرضا مظلوم، حبیب الله اسماعیلی
استاديار ، heshmatinf@mums.ac.ir,heshmati.nabavi@gmail.com
چکیده:   (6543 مشاهده)
مقدمه: بخش مهمی از رفتار حرفه‌ای پرستاران در دوران دانشجویی شکل می‌گیرد و در دوران فعالیت حرفه‌ای توسعه می‌یابد. بنابراین مقایسه رفتارهای حرفه‌ای دانشجویان در سال اول و زمان فارغ‌التحصیل شدن با پرستاران شاغل می‌تواند تصویری از چگونگی شکل‌گیری و توسعه رفتارهای حرفه‌ای در مدت زمان آموزش رسمی و غیررسمی پرستاری فراهم آورد. این مطالعه با هدف مقایسه‌ی رفتار حرفه‌ای دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی-مقطعی که از نوع روندی است، رفتار حرفه‌ای کلیه دانشجویان پرستاری سال اول بالینی و سال آخر دانشکده پرستاری و مامایی مشهد و322 پرستارا شاغل در بیمارستان‌های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1390 با استفاده از پرسشنامه تعدیل شده «پرسشنامه رفتار حرفه‌ای دانشجویان پرستاری» Goze مورد بررسی قرارگرفت. روایی ابزار پژوهش از طریق تعیین ایندکس روایی محتوا و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون های توصیفی، کروسکال والیس و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. نتایج: 72 نفر (64%) دانشجوی سال اول بالینی، 40 نفر (35%) دانشجوی پرستاری سال آخر و 322 پرستار، نمونه این پژوهش را تشکیل دادند. میانگین نمره رفتار حرفه‌ای دانشجویان پرستاری در سال اول ورود به بالین از مجموع 135 امتیاز 3/17±3/110 و در سال آخر 8/12±107 و میانگین رفتار حرفه‌ای در پرستاران بالینی 6/12±109 بود. آزمون آماری کروسکال والیس تفاوت آماری معناداری را بین سه گروه نشان نداد (2/0p=). نتیجه‌گیری: اگرچه آموزش‌های پایه پرستاری قبل از شروع کارآموزی‌های بالینی توانسته‌اند سطح قابل قبولی از رفتار حرفه‌ای را در دانشجویان سال اول ایجاد کنند، اما توسعه این رفتارها در طی کارورزی‌ها و همین‌طور پس از شروع تجارب کاری به عنوان پرستار حرفه‌ای روند مناسبی نداشته است. مطالعات بیش‌تری در مورد بررسی رفتار حرفه‌ای دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل با استفاده از سایر روش‌ها و همین‌طور عوامل ارتقای رفتار حرفه‌ای در آنها مورد نیاز است.
واژه‌های کلیدی: دانشجویان پرستاری، پرستار، رفتار حرفه‌ای، آموزش پرستاری
متن کامل [PDF 290 kb]   (1427 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: ۱۳۹۲/۳/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۲/۶/۴ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
پرسشنامه مطالعه [DOCX 17 KB]  (320 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heshmati Nabavi F, Rajabpour M, Hoseinpour Z, Hemmati maslakpak M, Hajiabadi F, mazlom S R et al . Comparison of Nursing Students’ Professional Behavior to Nurses Employed in Mashhad University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2014; 13 (10) :809-819
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2718-fa.html

حشمتی نبوی فاطمه، رجب پور محمد، حسین پور زهره، همتی ملیحه، حاجی آبادی فاطمه، مظلوم سیدرضا و همکاران.. مقایسه رفتار حرفه‌ای دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل در دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (10) :809-819

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2718-fa.html



دوره 13، شماره 10 - ( 10-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3647