دوره 13، شماره 8 - ( 8-1392 )                   جلد 13 شماره 8 صفحات 680-672 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، h.mahmoudi@bmsu.ac.ir
چکیده:   (11467 مشاهده)
مقدمه: رفتار و عملکرد اساتید در محیط آموزشی مورد قضاوت گروه‌های مختلفی قرار می‌گیرد. در این میان قضاوت دانشجویان به دلیل ارتباط مستقیم با اساتید از اهمیت بیش‌تری برخوردار است و از تجارب آنان می‌توان در ارتقای کیفیت عملکرد آموزشی اساتید استفاده نمود. هدف از این مطالعه تببین ویژگی‌های یک استادمطلوب از دیدگاه دانشجویان است. روش‌ها: این مطالعه یک پژوهش با رویکرد کیفی است. شرکت‌کنندگان 15 نفر از دانشجویان یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران بودند که به روش نمونه‌گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه انفرادی نیمه ساختار یافته و برای تحلیل آن‌ها از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. نتایج: تحلیل گفته‌های مشارکت‌کنندگان در توصیف عملکرد اساتیدشان منجر به ظهور دو طبقه اصلی شد که شامل: 1- رفتار و اخلاق معلم 2- آموزش جذاب بود. هر کدام از این طبقات، شامل چندین طبقه اصلی و فرعی است که هر یک جنبه‌ای خاص از تجارب دانشجویان از عملکرد اساتیدشان را توصیف می‌کند. نتیجه‌گیری: بر اساس تجارب مشارکت‌کنندگان، شایستگی‌ها و صلاحیت‌های آموزشی اساتید نه تنها وابسته به دانش و مهارت‌های تخصصی آنها است، بلکه به توانایی و مهارت‌های آنان در تعامل اثربخش با دانشجویان نیز بستگی دارد و در واقع رعایت اخلاقیات در رفتار با دانشجویان و ارائه جذاب مطالب درسی کلید موفقیت معلمی است.
متن کامل [PDF 200 kb]   (2085 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي استاد
دریافت: 1392/2/14 | پذیرش: 1392/6/2 | انتشار: 1392/8/12 | انتشار الکترونیک: 1392/8/12

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.