:: دوره 13، شماره 8 - ( 8-1392 ) ::
جلد 13 شماره 8 صفحات 629-641 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل مؤثر بر خودکارآمدی تحصیلی و ارتباط آن با موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر سال 92-1391
مکیه جمالی، آزیتا نوروزی، رحیم طهماسبی
، azitanoroozi@yahoo.com
چکیده:   (19092 مشاهده)
مقدمه: خودکارآمدی به عنوان یک عامل انگیزشی، منجر به افزایش عملکرد تحصیلی و کاهش استرس می‌شود. بنابراین شناسایی عواملی مؤثر بر خودکارآمدی می‌تواند تأثیر بسزایی در موفقیت تحصیلی دانشجویان و پیشرفت نظام آموزشی داشته باشد. هدف از این مطالعه بررسی عوامل مؤثر بر خودکارآمدی تحصیلی و ارتباط آن با موفقیت تحصیلی دانشجویان است. روش‌ها: این مطالعه مقطعی با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی منظم در 428 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال تحصیلی 92–1391 انجام شد. موفقیت تحصیلی دانشجویان به‌وسیله معدل ترم اخیر دانشجویان سنجیده شد. اطلاعات توسط پرسشنامه دموگرافیک و 4 پرسشنامه استاندارد شامل پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی، استرس تحصیلی، حمایت اجتماعی چند بعدی و انتظار پیامد دانشجو جمع‌آوری شده و سپس اطلاعات با آزمون‌های آماری توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل گردید. نتایج: در این مطالعه بین خودکارآمدی تحصیلی با موفقیت تحصیلی (018/0=, p116/0=r)، نوع استرس (003/0=, p142/0-=r) و واکنش به استرس (001/0=, p623/0-= r)، حمایت اجتماعی خانواده (004/0=, p134/0=r) و افراد مهم (000/0=, p214/0=r) رابطه وجود داشت. در مدل رگرسیون خطی، واکنش به استرس (001/0= pو196/0-=β) و حمایت اجتماعی افراد مهم (001/0=p و197/0=β) به‌عنوان سازه‌های پیشگویی‌کننده خودکارآمدی شناسایی شد. نتیجه‌گیری: خودکارآمدی تحصیلی عامل تأثیر گذار بر موفقیت تحصیلی بود که جهت بهبود آن می‌توان با طراحی مداخلات مناسب از استراتژی‌هایی جهت کنترل استرس تحصیلی و حمایت اجتماعی خانواده و اساتید استفاده نمود.
واژه‌های کلیدی: خودکارآمدی تحصیلی، استرس تحصیلی، حمایت اجتماعی، انتظار نتیجه، موفقیت تحصیلی
متن کامل [PDF 324 kb]   (7404 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: ۱۳۹۲/۱/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۲/۴/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۲/۸/۸


XML   English Abstract   Print



دوره 13، شماره 8 - ( 8-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها