دوره 13، شماره 8 - ( 8-1392 )                   جلد 13 شماره 8 صفحات 628-616 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، salehi@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (15401 مشاهده)
مقدمه: افزایش موفقیت تحصیلی همواره مورد نظر مسؤولین تعلیم و تربیت بوده است. یکی از عوامل موفقیت تحصیلی دانشجویان، توجه به مؤلفه‌های اثرگذار در یادگیری است که راهبردهای یادگیری از جمله آنها است. لذا این پژوهش با هدف تعیین ارتباط راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی با موفقیت تحصیلی در دروس نظری داخلی جراحی دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه همبستگی، کلیه دانشجویان ترم 5 و 6 پرستاری سال 90-91 به روش سرشماری (88 نفر) انتخاب شدند داده‌ها توسط پرسشنامه راهبردهای یادگیری MSLQ پینتریچ جمع‌آوری شد. موفقیت تحصیلی دانشجویان بر اساس میانگین نمرات داخلی جراحی آنها تعیین شد. سپس اطلاعات توسط آمار استنباطی (آزمون t تست و ضریب همبستگی پیرسون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: میانگین استفاده از راهبرد‌های شناختی 8/18±78/122 و راهبرد‌های فراشناختی 7/6±84/37 بود، اختلاف میانگین‌ها با مقدار متوسط در راهبردهای شناختی با 0001/0p= و در راهبردهای فراشناختی با 01/0p= از لحاظ آماری معنادار بود. تکرار و مرور ذهنی با میانگین 65/3±04/13 با 05/0p= و راهبرد بسط و گسترش معنایی نیز با میانگین 63/4±19/19 با 01/0>p بیش از مقدار متوسط بود. میانگین نمره استفاده از راهبردهای سازمان‌دهی با 91/3±06/12 و تفکر انتقادی 40/4±82/15 بود که تفاوت معناداری با میانگین نمره مقیاس نداشت. نمره معدل دانشجویان با میزان استفاده از راهبرد یادگیری شناختی (28/0r=، 05/0p=) و فراشناختی (24/0r=، 02/0p=) رابطه‌ای مثبت و معنادار داشت. نتیجه‌گیری: از آن‌جا که راهبردهای شناختی و فراشناختی، به عنوان عوامل تبیین‌کننده موفقیت تحصیلی شناخته شدند، شناسایی این راهبردها، آموزش و ارتقای استفاده از آنها منجر به موفقیت تحصیلی بیش‌تر و در نهایت بهبود نیروی پرستاری خواهد شد.
متن کامل [PDF 293 kb]   (4112 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: 1391/12/22 | پذیرش: 1392/5/2 | انتشار: 1392/8/14 | انتشار الکترونیک: 1392/8/14

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.