، shakurnia@yahoo.com
چکیده: (44591 مشاهده)
مقدمه: رویکرد مطالعه و یادگیری یکی از عوامل مؤثر در پیشرفت تحصیلی فراگیران است که تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله نوع سنجش عملکرد فراگیران قرار دارد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آزمونهای چندگزینهای و تشریحی بر رویکرد مطالعه و راهبردهای آماده شدن برای امتحان دانشجویان پرستاری مامایی انجام شده است.
روشها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 124 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در ترم اول سال 91-90 انجام شد. نمونهها به طور تصادفی به دو گروه دانشجویان مشمول سنجش با سؤالات چندگزینهای یا تشریحی تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامه رویکردهای مطالعه (32 سؤال) و راهبردهای آماده شدن برای امتحان (28 سؤال) بود که روایی و پایایی آنها بررسی و تأیید شد. دانشجویان پرسشنامهها را در دو نوبت، یک بار در اولین جلسه کلاس و بار دوم در پایان ترم تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t زوجی استفاده شد.
نتایج: میانگین نمره رویکرد عمقی مطالعه دانشجویان مشمول روش سنجش تشریحی در ابتدای ترم 37/0±70/3 و انتهای ترم 33/0±75/3 بود که تفاوت معنادار آماری داشت(008/0, p=73/2t=). مقایسه میانگین نمرات رویکردهای مطالعه دانشجویان به تفکیک جنس نشان داد که بین نمره رویکرد عمقی مطالعه دانشجویان دختر مشمول روش سنجش تشریحی در ابتدا (37/0±66/3) و انتهای ترم (34/0±73/3) تفاوت معنادار وجود دارد (001/0, p=50/3-t=). بین میانگین نمرات رویکردهای سطحی مطالعه دانشجویان پسر مشمول روش سنجش چندگزینهای در ابتدا (46/0±34/3) و انتهای ترم (60/0±63/3) نیز تفاوت معنادار آماری مشاهده شد (05/0, p=3/2t=).
نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که استفاده از سؤالات تشریحی دانشجویان را به سمت رویکرد عمقی مطالعه سوق میدهد. توصیه میشود اساتید با استفاده بیشتر از سؤالات تشریحی به افزایش رویکرد عمقی مطالعه کمک نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1391/8/27 | پذیرش: 1392/4/5 | انتشار: 1392/4/5 | انتشار الکترونیک: 1392/4/5