، aryousefy@edc.mui.ac.ir
چکیده: (9166 مشاهده)
مقدمه: در دهههای اخیر آموزش درمانگاهی به عنوان یکی از ارکان اصلی و اساسی آموزش پزشکی در آمده است. به منظور تضمین و ارتقای کیفیت آموزش درمانگاهی اطفال، نیاز به معیارهای مشخص و تأیید شده بیش از پیش احساس میگردد. و از آنجا که هنوز استانداردهای مدون و مکتوبی در این خصوص وضع نگردیده است، پژوهش حاضر با هدف تدوین استانداردهای درمانگاههای آموزشی اطفال در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، انجام گرفته است.
روشها: این مطالعه توصیفی است و در سه مرحله طی سالهای 1389 تا 1390 انجام گرفت. در مرحلهی اول مرور متون و مستندات و تحقیقات مرتبط با موضوع انجام شد که حاصل آن تدوین فهرست اولیه استانداردهای درمانگاههای آموزشی اطفال بود. در مرحله دوم، فهرست تهیه شده مرحله اول، در یک گروه متمرکز (focus group)، متشکل از تعدادی از متخصصین اطفال و آموزش پزشکی، پالایش گردید. در مرحله سوم، پیشنویس فوق، به صورت پرسشنامه مورد نظرسنجی از اعضای هیأتعلمی و رزیدنتها و فارغالتحصیلان سالهای اخر رشته کودکان (آنها که در دسترس بودند) قرار گرفت و نتایج آن توسط روش آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: اکثریت استانداردها در وضعیت لازمالاجرا (must) قرار گرفتند. در این مطالعه 24 استاندارد در 4 حیطه «اهداف»، «امکانات»، «فرایند یاددهی و یادگیری» و «مدیریت» به عنوان سند استاندارد نهایی پیشنهاد گردید.
نتیجهگیری: به نظر میرسد لازمالاجرا نشدن برخی استانداردها، به دلیل نبود امکانات لازم، و نیاز به زمان، جهت تدارک و برنامهریزیهای مناسب برای تحقق آنها باشد.
نوع مطالعه:
ساير موارد |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1391/5/16 | پذیرش: 1391/6/7 | انتشار: 1391/8/25 | انتشار الکترونیک: 1391/8/25