دوره 12، شماره 12 - ( 12-1391 )                   جلد 12 شماره 12 صفحات 964-947 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Changiz T, Shater jalali M, Yamani N. Exploring the Faculty Members’ Expectations from Educational Development Centers in Medical Universities: A Qualitative Research . Iranian Journal of Medical Education 2013; 12 (12) :947-964
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2249-fa.html
چنگیز طاهره، شاطرجلالی ماریا، یمانی نیکو. انتظارات اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از مراکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی: یک مطالعه کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (12) :947-964

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2249-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، yamani@edc.mui.ac.ir
چکیده:   (22302 مشاهده)
مقدمه: تحولات عظیمی که در سه دهه اخیر در علوم پزشکی رخ داده است، نیاز به دگرگونی و تغییر در آموزش پزشکی را بیشتر نمایان ساخته و منجر به شکل‌گیری مراکز توسعه آموزش شده است. در واقع مراکز توسعه مسؤولیت تصمیم‌سازی و اجرای سیاست ارتقای کیفیت آموزش در دانشگاه‌ها را عهده دار می‌باشند. این پژوهش، جستاری بر انتظارات اعضای هیأت‌علمی از مراکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه‌ها است، چرا که این افراد هم خدمت گیرندگان اصلی این مراکز هستند و هم می‌توانند از همکاران اصلی آن باشند.
روش‌ها: دراین مطالعه کیفی با الهام از الگوی ارزشیابی هدف آزاد، افراد واجد معیارهای ورود به پژوهش (یعنی، معاونین آموزشی و اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی دولتی با حداقل 5 سال سابقه کار) با استفاده از روش نمونه‌گیری هدف‌مند، مورد مصاحبه نیمه ساختار یافته با سؤال‌های باز قرار گرفتند. مصاحبه‌ها تا زمان اشباع داده‌ها ادامه یافت. روایی و پایایی پژوهش حاضر در چهار محور مقبولیت، انتقال‌پذیری، همسانی و تعین تامین شد. برای تجزیه و تحلیل محتوا از شیوه تجزیه و تحلیل تم‌ها (thematic analysis) استفاده شد.
نتایج: در مجموع 15 نفر در پژوهش حاضر شرکت نمودند. تفسیر داده‌ها، یافته‌های پژوهش را در 6 درون‌مایه (تم اصلی)، 16 طبقه (تم فرعی) و 9زیر طبقه، جای داد. درون‌مایه‌های اصلی عبارتند از: ایفای نقش آموزشی، ایفای نقش در فرایند ارزشیابی، بازگشت به فلسفه وجودی، مراکز و اعضای هیأت‌علمی، ایفای نقش در تولید علم و حمایت از اعتلای دفاتر توسعه.
نتیجه‌گیری: گستردگی توقعات اعضای هیأت‌علمی می‌تواند نشانگر اهمیت و حساسیت نقش مراکز در ارتقای کیفیت آموزش دانشگاه باشد. به نظر می‌رسد کشف انتظارات اعضای هیأت‌علمی و تلاش برای پاسخ به آن، به ایجاد انگیزه و جلب مشارکت ایشان در مراکز توسعه کمک می‌کند. امید است نتایج این پژوهش در برنامه‌ریزی آتی مراکز توسعه مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 247 kb]   (2175 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1391/5/5 | پذیرش: 1392/4/10 | انتشار: 1392/4/10 | انتشار الکترونیک: 1392/4/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education