[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 12 - ( 12-1391 ) ::
جلد 12 شماره 12 صفحات 916-924 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه توانایی تفکر انتقادی و تصمیم‌گیری بالینی دانشجویان سال آخر پرستاری با پرستاران شاغل بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
مریم کریمی نقندر، فاطمه رهنمای رهسپار، مهدی گل افروز، محدثه محسن پور
، mohsenpour_m81@yahoo.com
چکیده:   (7484 مشاهده)
مقدمه: توانایی تفکر انتقادی و تصمیم گیری بالینی دانشجویان پرستاری و پرستاران موجب ارتقای مراقبت و به کارگیری فرایند پرستاری می گردد. مطالعات گذشته، توانایی تفکر انتقادی و تصمیم‌گیری بالینی این افراد را ضعیف ارزیابی کرده و مطالعاتی که پرستاران و دانشجویان پرستاری را مقایسه کرده باشد نتایج متناقضی را دربردارند؛ لذا این مطالعه با هدف تعیین و مقایسه توانایی تفکر انتقادی و تصمیم‌گیری بالینی دانشجویان سال آخر پرستاری و پرستاران شاغل در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال 1389 انجام شده است. روش‌ها: در این مطالعه مقطعی کلیه دانشجویان سال آخر پرستاری (35 نفر) و 35 پرستار با بیش از دو سال سابقه کار در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال 1389 به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. از پرسشنامه استاندارد تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب و ترجمه فارسی پرسشنامه تصمیم‌گیری بالینی لوری (Lauri) و همکاران برای گردآوری داده‌ها استفاده شد. داده‌ها با آزمون‌های آماری تی مستقل، تی زوجی، آنالیز واریانس، مجذورکای و آزمون های غیر پارامتریک تجزیه و تحلیل شد. نتایج: میانگین نمره مهارت‌های تفکر انتقادی در دانشجویان 60/2±49/10 و در پرستاران 60/4±33/10 بود. میانگین توانایی تصمیم‌گیری بالینی در دانشجویان 46/4±05/68 و در پرستاران 01/10±70/63 بود. مقایسه میانگین مهارت‌های تفکر انتقادی و تصمیم‌گیری بالینی در پرستاران و دانشجویان شرکت‌کننده تفاوت معنادار نشان داد (001/0>P). نتیجه‌گیری: پایین بودن مهارت تفکر انتقادی و تصمیم‌گیری بالینی دانشجویان پرستاری و پرستاران نشان‌دهنده لزوم تلاش برای ارتقای این مهارت‌ها با برنامه‌ریزی در آموزش دانشجویان و برنامه‌های آموزش مداوم است.
واژه‌های کلیدی: تفکر انتقادی، تصمیم‌گیری بالینی، دانشجو، پرستار، برنامه درسی
متن کامل [PDF 205 kb]   (1670 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: ۱۳۹۱/۵/۲ | پذیرش: ۱۳۹۱/۹/۲۱
پرسشنامه مطالعه1 [DOCX 37 KB]  (580 دریافت)
پرسشنامه مطالعه2 [DOC 63 KB]  (579 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi Noghondar M, Rahnama Rahsepar F, Golafrooz M, Mohsenpour M. Comparison of Critical Thinking and Clinical Decision Making Skills Among the Last-Semester Nursing Students and Practicing Nurses in Sabzevar University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2013; 12 (12) :916-924
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2238-fa.html

کریمی نقندر مریم، رهنمای رهسپار فاطمه، گل افروز مهدی، محسن پور محدثه. مقایسه توانایی تفکر انتقادی و تصمیم‌گیری بالینی دانشجویان سال آخر پرستاری با پرستاران شاغل بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی سبزوار. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (12) :916-924

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2238-fa.html



دوره 12، شماره 12 - ( 12-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3858