[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 12 - ( 12-1391 ) ::
جلد 12 شماره 12 صفحات 925-934 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر نرم‌افزار کارآموزی داروخانه بر دانش دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی زابل، و دیدگاه دانشجویان نسبت به آن
ماندانا مرادی دیرین ، محسن وردی، حسین دلخواه، کاوه تبریزیان، فاطمه ایزدپناه
، Moradi_mandana@yahoo.com
چکیده:   (9417 مشاهده)
مقدمه: درس کارآموزی داروخانه از مهم‌ترین دروس رشته داروسازی است. با توجه به محدودیت‌هایی که در ارائه این واحد در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی زابل وجود داشت، نرم‌افزار "کارآموزی داروخانه" طراحی و اجرا شد تا از مشکلات موجود کاسته شود. در این مطالعه تأثیر نرم‌افزار "کارآموزی داروخانه" بر دانش دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی زابل و دیدگاه دانشجویان پیرامون آن مورد بررسی قرار گرفت. روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی، در دو ورودی متوالی دانشجویان دانشکده داروسازی زابل انجام شد(44 نفر). در گروه دانشجویان ورودی سال 85 (22 نفر به عنوان گروه شاهد) از روش متداول آموزش تلفیقی کلاس‌های نظری و آموزش عملی در داروخانه استفاده شد، و در دانشجویان ورودی سال 86 (22 نفر به عنوان گروه تجربی)، از آموزش‌های نظری(مشابه گروه شاهد) همراه با استفاده از نرم‌افزار کارآموزی داروخانه و سپس آموزش عملی در داروخانه استفاده شد. در پایان طی برگزاری آزمون کتبی از هر دو گروه، میانگین نمرات دو گروه مقایسه شد. در انتهای جلسه آموزشی، نظرات دانشجویان گروه تجربی با پرسشنامه محقق ساخته‌ی روا و پایا، جمع‌آوری و مورد بررسی آماری با شاخص‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و همچنین آزمون تی مستقل قرار گرفت. نتایج: میانگین نمره امتحان کتبی بعد از آموزش درگروه تجربی 89/3±1/13 بود که به طور معناداری بالاتر از همین نمره درگروه شاهد (71/3±75/10) بود (054/2=t و046/0p=). 18 نفر(80/81%) از افراد گروه تجربی در مورد این که نرم‌افزار کارآموزی داروخانه باعث افزایش کیفیت یادگیری آنها شده است، موافق و کاملاً موافق بودند. درمجموع دانشجویان گروه تجربی با استفاده از نرم‌افزار کارآموزی داروخانه موافق و کاملاً موافق بودند. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج به دست آمده، نرم‌افزار مذکور باعث افزایش یادگیری این درس شده و دانشجویان دیدگاه مثبتی نسبت به این روش آموزشی تلفیقی داشتند. از آنجا که این نرم‌افزار قابلیت آموزش در خارج از فضای داروخانه و بدون نیاز به اینترنت را هم داراست لذا پیشنهاد می‌شود به عنوان یک ابزار کمک آموزشی در تدریس واحد کارآموزی داروخانه مورد استفاده قرارگیرد.
واژه‌های کلیدی: کارآموزی داروخانه، اشکال دارویی، آموزش الکترونیکی، آموزش داروسازی
متن کامل [PDF 484 kb]   (2034 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: يادگيري الكترونيكي
دریافت: ۱۳۹۱/۴/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۱/۷/۲۴
پرسشنامه مطالعه [DOCX 18 KB]  (1003 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi Dirin M, Verdi M, Delkhah H, Tabrizian K, Izadpanah F. Impact of Pharmacy Training Software, on pharmacy students’ knowledge in Zabol University of Medical Sciences and Their Opinion about it. Iranian Journal of Medical Education. 2013; 12 (12) :925-934
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2232-fa.html

مرادی دیرین ماندانا، وردی محسن، دلخواه حسین، تبریزیان کاوه، ایزدپناه فاطمه. تأثیر نرم‌افزار کارآموزی داروخانه بر دانش دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی زابل، و دیدگاه دانشجویان نسبت به آن. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (12) :925-934

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2232-fa.html



دوره 12، شماره 12 - ( 12-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3862