[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 8 - ( 8-1391 ) ::
جلد 12 شماره 8 صفحات 589-597 برگشت به فهرست نسخه ها
میزان آگاهی و به‌کارگیری روش‌های تدریس در اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران
منصور رضوی، غنی محمدی* ، سهیلا دبیران
کارشناس ارشد ، gh_mohammadi_45@yahoo.com
چکیده:   (8333 مشاهده)
مقدمه: به منظور آشنا کردن اعضای هیأت‌علمی رشته‌های علوم پزشکی با روش‌ها و فنون تدریس، از سال 1382 تا کنون، در دانشگاه علوم پزشکی تهران کارگاه‌های روش تدریس برگزار می‌شود. این پژوهش میزان آگاهی و به کار‌گیری روش‌ها و فنون نوین تدریس، آموزش داده شده در کارگاه‌های آموزشی که در فاصله‌ی زمانی سال‌های 82 تا 90 در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شده است، را در اعضای هیأت‌علمی این دانشگاه بررسی می‌کند. روش‌ها: در یک مطالعه توصیفی مقطعی با نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای، 205 نفر از اعضای هیأت‌علمی، که در کارگاه‌های آموزشی روش تدریس دانشگاه علوم پزشکی تهران در فاصله‌ی زمانی سال‌های 90-82 شرکت نموده بودند، انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته50 گزینه‌ای روا و پایا بود که میزان آگاهی و به‌کارگیری40 روش تدریس استفاده شده توسط اعضای هیأت‌علمی را بررسی می‌کرد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آمار توصیفی و استنباطی (T-Test و تحلیل واریانس) تجزیه و تحلیل شد. نتایج: اعضا هیأت‌علمی بیشترین میزان آگاهی را نسبت به روش تدریس سخنرانی (با میانگین و انحراف معیار 15/1±55/8) داشتند. کمترین میزان آگاهی نسبت به روش TelePraxis (میانیگین 07/1± 75 /0) بود. روش سخنرانی همچنین پر استفاده ترین روش‌ها بود (بیش از 90%). روش سخنرانی برنامه ریزی شده، مناسب ترین روش از دیدگاه شرکت‌کنندگان بود (88%). کمبود وقت درجلسه‌های آموزشی، بیشترین دلیل عدم کاربرد روش‌های آموزش گروهی و و روش‌های آموزشی جدیدتر بود. 155 نفر (6/ 75%) از شرکت‌کنندگان از کارگاه‌ها رضایت داشته‌اند. نتیجه‌گیری: علی‌رغم تلاش دانشگاه در آموزش روش‌های نوین طی 10سال گذشته، اعضای هیأت‌علمی، در آموزش‌های خود بیش‌تر به استفاده از روش‌های سنتی علاقمند هستند.
واژه‌های کلیدی: فنون و روش‌های تدریس، علوم پزشکی، آگاهی، میزان به‌کارگیری، عوامل مؤثر
متن کامل [PDF 274 kb]   (1568 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: ۱۳۹۱/۲/۳ | پذیرش: ۱۳۹۱/۴/۱۲
پرسشنامه مطالعه [DOC 916 KB]  (608 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Razavi M, Mohammadi G, Dabiran S. Investigation of Faculties’ Knowledge and Application of Teaching Methods in Tehran University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2012; 12 (8) :589-597
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2108-fa.html

رضوی منصور، محمدی غنی، دبیران سهیلا. میزان آگاهی و به‌کارگیری روش‌های تدریس در اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (8) :589-597

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2108-fa.html



دوره 12، شماره 8 - ( 8-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3752