دوره 12، شماره 7 - ( 7-1391 )                   جلد 12 شماره 7 صفحات 545-537 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yadegari S, Hosseini-sharifabad M. Using Surface Anatomy in Teaching The Anatomy of Upper Limb Vessels to Students of Allied Health Sciences . Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (7) :537-545
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2099-fa.html
یادگاری صادق، حسینی شریف آباد محمد. تدریس آناتومی عروق اندام فوقانی با استفاده از آناتومی سطحی برای دانشجویان پیراپزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (7) :537-545

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2099-fa.html


، mhosseini81@yahoo.com
چکیده:   (11704 مشاهده)
مقدمه: علی‌رغم این که مطالعات زیادی در مورد آموزش آناتومی با استفاده از کاداور (جسد) وجود دارد؛ اما مطالعات اندکی استفاده ازآناتومی سطحی را مستند کرده‌اند. همچنین اکثر مقالات راجع به آموزش آناتومی، روی آموزش دانشجویان پزشکی متمرکز بوده و توجه کمتری به یاددهی آناتومی در دانشجویان پیراپزشکی شده است. این مطالعه با هدف بررسی اثر آموزش آناتومی عروق اندام فوقانی با استفاده از آناتومی سطحی، بر دانش آناتومی دانشجویان رشته‌های پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و همچنین بررسی دیدگاه آنان نسبت به این آموزش انجام شد. روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی تمامی دانشجویان سال اول رشته تکنولوژی رادیولوژی (33 نفر) و هوشبری (27 نفر) ورودی سال 1389 انجام شد. دانشجویان به طور تصادفی به دو گروه تجربی (30 نفر آموزش با روش آناتومی سطحی) و شاهد (30 نفرآموزش با روش سنتی) تقسیم شدند. در گروه تجربی، دانشجویان با هدایت مربی، لندمارک‌های عروق اندام فوقانی یکی از هم‌گروهی‌های خود را معاینه می‌کردند. آموزش به روش سنتی با استفاده از روش سخنرانی و نمایش اسلایدهای پاورپوینت انجام شد. در پایان دوره آموزشی، آزمونی برگزار شد و میانگین نمرات دانشجویان در دو گروه مقایسه گردید. دیدگاه دانشجویان گروه تجربی نسبت به روش آموزشی عروق سطحی، توسط پرسشنامه‌ای پایا و روا جمع‌آوری گشت. داده‌ها با استفاده از آزمون های آمار توصیفی و آزمون استنباطی(t مستقل) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: میانگین و انحراف معیار نمرات، پس از آموزش در گروه تجربی (9/4±8/13) و در گروه شاهد (2/6±8/10) است که این تفاوت معنا دار بوده است (16/2=t، 034/0p=). در گروه تجربی اغلب (67%) دانشجویان روش آموزشی مورد استفاده را به روش های متداول آناتومی ترجیح می دادند؛ نیمی (57% ) معتقد بودند که روش تدریس آناتومی سطحی به میزان خیلی زیاد و زیاد برای آنها جذاب بوده است، و 47% اعلام کردند که تدریس آناتومی سطحی عروق اندام فوقانی، مهارت آنها را برای انجام کار بالینی در آینده به میزان زیاد افزایش می‌دهد. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که دانش دانشجویان پس از آموزش در گروه تجربی نسبت به گروه شاهد بیشتر بوده است و اغلب دانشجویان گروه تجربی، دیدگاه مثبتی نسبت به روش آموزشی گروه خود داشتند. بنابراین، استفاده از روش آموزشی آناتومی سطحی، به عنوان بخشی از آموزش آناتومی در دانشکده‌های پیراپزشکی پیشنهاد می‌شود.
متن کامل [PDF 306 kb]   (8062 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1391/1/26 | پذیرش: 1391/5/28 | انتشار: 1391/7/24 | انتشار الکترونیک: 1391/7/24

پرسشنامه [JPG 484 KB]  (463 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education