، Jamil.sadeghifar@gmail.com .
چکیده: (12614 مشاهده)
مقدمه: یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر کیفیت یادگیری دانشجویان، استفاده مناسب اساتید از مهارتهای ارتباطی است بستر ارتباطی مناسب، زمینه را برای انتقال بهتر مفاهیم و اطلاعات به دانشجویان فراهم میکند. این مطالعه با هدف ارزیابی مهارتهای ارتباطی بین فردی اساتید دانشگاه علوم پزشکی ایلام صورت گرفته است.
روشها: در این پژوهش توصیفی تحلیلی 60 نفر از اساتید دانشگاه علوم پزشکی ایلام در سال 1388، با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد آزمون مهارتهای ارتباطی بین فردی (Interpersonal Communication skills test) انجام گرفت. پرسشنامه دارای 34 سؤال و مبنای نمره 170 است. دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمونهای t و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: میانگین سنی نمونهها 86/7±03/36 سال بود و80 درصد نمونهها مرد بودند. در مجموع 1/27 درصد نمونهها استادیار و 45 درصد آنان بیش از 5 سال سابقه فعالیت آموزشی داشتند. به طور کلی میانگین نمره مهارتهای ارتباطی اساتید مورد مطالعه 59/8±53/106بود که این شاخص ارتباط معنی داری را با جنسیت آنان نشان داد (04/0
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش مهارتهاي ارتباطي دریافت: 1391/1/21 | پذیرش: 1391/1/28 | انتشار: 1390/12/25 | انتشار الکترونیک: 1390/12/25