[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 2 - ( پاییز 1384 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 171-175 برگشت به فهرست نسخه ها
وضعیت آموزش بالینی از نظر دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی یاسوج
نازآفرین حسینی ، زهره کریمی، جانمحمد ملک زاده
چکیده:   (19666 مشاهده)
مقدمه: شناخت وضعیت بالینی حرفه پرستاری برای تقویت روش‌های اثربخش و تعیین و حل مشکلات ضروری است. در همین راستا، این پژوهش با هدف تعیین وضعیت آموزش بالینی دانشجویان پرستاری در یاسوج در سال 1381 انجام گرفت. روش‌ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی، بر روی کلیه دانشجویان پرستاری (100 نفر) ترم سوم و بالاتر، با استفاده از پرسشنامه‌ای پایا و روا که چهار محور وضعیت مربی، محیط و تسهیلات، برنامه‌ریزی آموزشی و فراگیر را با مقیاس رتبه‌ای می‌سنجید، انجام شده است. اطلاعات با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آمار توصیفی، آزمون t و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: اکثریت دانشجویان (55 درصد) آموزش بالینی را در سطح خوب ارزشیابی نمودند. همچنین ارزشیابی در حیطه‌های مربی (51 درصد)، برنامه آموزشی (52 درصد)، فراگیر از نظر خود (53 درصد) در سطح خوب، ولی 60 درصد دانشجویان ارزشیابی محیط بالینی و 42 درصد تسهیلات آموزشی را متوسط ارزیابی نمودند در حالی که از نظر 46 درصد دانشجویان تسهیلات رفاهی ضعیف گزارش شده بود. نتیجه‌گیری: از دیدگاه دانشجویان پرستاری، وضعیت آموزش بالینی بویژه در زمینه‌های ارزشیابی مربی و دانشجو و برنامه‌ریزی آموزشی خوب ولی در زمینه محیط بالینی و تسهیلات رفاهی و آموزشی ضعیف بوده است. پیشنهاد می‌گردد اقدامات مناسب برای فراهم‌آوردن امکانات و تجهیزات مورد نیاز دانشجویان در محیط بالینی انجام گیرد.
واژه‌های کلیدی: آموزش بالینی، دانشجوی پرستاری، مربی پرستاری، محیط بالینی.
متن کامل [PDF 172 kb]   (3153 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله کوتاه |
دریافت: ۱۳۸۵/۱۱/۲۱
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseiny N, Karimi Z, Malek zadeh J. The Situation of Clinical Education Based on Nursing Students’ Opinion in Yasuj Nursing and Midwifery School. Iranian Journal of Medical Education. 2005; 5 (2) :171-175
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-201-fa.html

حسینی نازآفرین، کریمی زهره، ملک زاده جانمحمد. وضعیت آموزش بالینی از نظر دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی یاسوج. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1384; 5 (2) :171-175

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-201-fa.html



دوره 5، شماره 2 - ( پاییز 1384 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3858