[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 6 - ( 6-1391 ) ::
جلد 12 شماره 6 صفحات 439-447 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل مؤثر در برقراری ارتباط بین دانشجو و استاد از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
محمدرضا عابدینی، علی عباسی، فتحیه مرتضوی، بیتا بیجاری
، bita.bijari@yahoo.com
چکیده:   (9360 مشاهده)
مقدمه: ارتباط مؤثر بین استاد و دانشجو در افزایش اثر بخشی فرایند آموزش و یادگیری نقش اساسی دارد. هدف از این مطالعه شناسایی عوامل مؤثر در بر قراری ارتباط بین دانشجویان و اساتید از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بود. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند شرکت کردند. پرسشنامه پژوهشگر ساخته براساس بررسی متون و مشورت با چند نفر از افراد خبره، در سه حیطه فردی، حرفه‌ای و علمی تدوین گردید و پس از تأیید اعتبار محتوایی و پایایی، با مراجعه حضوری، به دانشجویان تحویل داده شد و پس از تکمیل جمع‌آوری گردید. 323 پرسشنامه با استفاده از آمار توصیفی و آزمون‌های تحلیلی آزمون t مستقل و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: میانگین نمرات مربوط به سه حیطه فردی، حرفه‌ای و علمی استاد به ترتیب 52/0±35/4، 56/0±27/4 و11/1±05/4 (از حداکثر 5 نمره) بود. در مجموع عوامل احترام به دانشجویان، تسلط بر مطالب علمی، به روز بودن استاد، رعایت عدالت در برخورد با دانشجویان، و مسؤولیت پذیری بیشترین تأثیر؛ و سن، جنس، سابقه فعالیت‌های پژوهشی استاد و استفاده به موقع از ابزارهای تشویقی کمترین تأثیر را در روابط بین استاد و دانشجو داشتند. نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان داد که شخصیت و جنبه‌های اخلاقی استاد، در کنار دانسته‌های علمی و نحوه تدریس وی، می‌تواند در بهبود روابط بین استاد و دانشجو و در نتیجه افزایش و بهبود فرایند یاددهی و یادگیری مؤثر باشد.
واژه‌های کلیدی: ارتباط، استاد، دانشجو، دیدگاه دانشجویان، ارزشیابی استاد.
متن کامل [PDF 282 kb]   (1715 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي استاد
دریافت: ۱۳۹۰/۱۱/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۱/۲/۲۴
پرسشنامه مطالعه [DOC 72 KB]  (667 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abedini M R, Abassi A, Mortazavi F, Bijari B. Students’ Viewpoint of Factors Affecting Teacher-Students Communication, A Study in Birjand University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2012; 12 (6) :439-447
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1986-fa.html

عابدینی محمدرضا، عباسی علی، مرتضوی فتحیه، بیجاری بیتا. عوامل مؤثر در برقراری ارتباط بین دانشجو و استاد از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (6) :439-447

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1986-fa.html



دوره 12، شماره 6 - ( 6-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790