:: دوره 12، شماره 5 - ( 5-1391 ) ::
جلد 12 شماره 5 صفحات 387-395 برگشت به فهرست نسخه ها
تحقق اهداف آموزشی گروه ترمیمی از دیدگاه فارغ‌التحصیلان دوره عمومی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان(88-1383)
زهرا خاموردی، شاهین کسرایی، طیبه رستم زاده، حسن یکتا
، tayebehrostamzadeh@yahoo.com
چکیده:   (8718 مشاهده)
مقدمه: ارزیابی تحقق اهداف آموزشی، از وظایف اصلی دانشگا‌ه‌های علوم پزشکی است. لذا هدف از مطالعه حاضر بررسی میزان تحقق اهداف آموزش نظری گروه ترمیمی فارغ التحصیلان دوره عمومی دانشکده دندانپزشکی همدان و همچنین بررسی دیدگاه آنها، در مورد آموزشی عملی طی سال‌های 1383 تا 1388 بود. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی، بـرای تـمام فـارغ‌‌التحصیـلان (185 نفر) دانشکـده دنـدانپـزشکی همـدان در سال‌ها‌ی 88- 1383 یک نسخه پرسشنامه ارسال شد. این پرسشنـامه محقق‌ساخته و متشکل از سؤالات چند گزینه‌ای به منظور بررسی دانش نظری فارغ‌التحصیلان و سؤالاتی به منظور نظرخواهی درباره دوره‌های پیش بالینی (pre-clinical) و بالینی بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌ دقیق فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: تحقق اهداف کلی در 3/16% دندانپزشکان مطلوب، 83% نسبتاً مطلوب و 7/0 درصد نامطلوب بود. تأثیر دوره‌ پره‌کلینیک بر مهارت‌های عملی ترمیم‌های دندانپزشکی از دیدگاه 72/16% از فارغ‌‌التحصیلان مطلوب و از دیدگاه 28/83% آنها نسبتاً مطلوب ارزیابی شد. تأثیر دوره‌ کلینیک بر مهارت‌های عملی از دیدگاه 94/21% فارغ‌التحصیلان مطلوب، 78/61% نسبتاً مطلوب و 18/16% نامطلوب ارزیابی گردید. تحقق اهداف آموزشی در دندانپزشکی گروه ترمیمی با جنس، سن، سهمیه ورودی، وضعیت تأهل، میزان علاقمندی به رشته تحصیلی، و سال فارغ‌التحصیلی ارتباط معنادار آماری نشان داد (05/0>P). نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر نشان داد که تحقق اهداف آموزش نظری در گروه ترمیمی دانشکده دندانپزشکی همدان از وضعیت خوبی برخوردار است.
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی برنامه، ارزیابی آموزش دندانپزشکی، دندانپزشکان، دندانپزشکی ترمیمی.
متن کامل [PDF 384 kb]   (1218 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: ارزشيابي مهارتهاي باليني
دریافت: ۱۳۹۰/۱۱/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۱/۲/۷


XML   English Abstract   Print



دوره 12، شماره 5 - ( 5-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها