دوره 12، شماره 6 - ( 6-1391 )                   جلد 12 شماره 6 صفحات 479-467 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nadi M A, sajjadian I. Investigating Validity and Reliability of Guglielmino´s Self-directed Learning Readiness Scale (SDLRS) among Medical and Dentistry Students. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (6) :467-479
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1889-fa.html
نادی محمد علی، سجادیان ایلناز. اعتباریابی مقیاس آمادگی برای خودراهبری در یادگیری گاگلیلمینو(SDLRS) در بین دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (6) :467-479

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1889-fa.html


، Mnadi@khuisf.ac.ir
چکیده:   (11728 مشاهده)
مقدمه: اگر اساتید به رشد و پرورش توانمندی‌های یادگیری مداوم دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی علاقمند باشند، به ابزاری معتبر و پایا جهت سنجش آمادگی برای یادگیری خودراهبر آنها نیازمند هستند. هدف پژوهش حاضر سنجش پایایی و روایی سازه مقیاس آمادگی برای خودراهبری در یادگیری گاگلیلمینو بود. روش‌ها: در این مطالعه مقطعی، از بین 1135 دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی مقطع قبل از اینترنی دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای نجف‌آباد و خوراسگان در سال تحصیلی 88-1387 و به روش نمونه‌گیری تصادفی منظم، 355 دانشجو مقیاس آمادگی برای خودراهبری را که دارای 58 گویه و هشت خرده مقیاس بود تکمیل کردند. داده‌های خام به وسیله نرم‌افزار آماری لیزرل و با اجرای آزمون‌های توصیفی و استنباطی، از جمله ضریب آلفای کرونباخ، همبستگی اسپیرمن- براون، گاتمن و تحلیل عاملی تأییدی تحلیل شد. نتایج: تحلیل عامل تأییدی، مقیاس 58 گویه‌ای یادگیری خودراهبر را در هشت عامل گشودگی بر روی فرصت‌های یادگیری، خودپنداره به عنوان یک فراگیر اثربخش، ابتکار و استقلال در یادگیری، مسؤولیت‌پذیری برای یادگیری شخصی خویش، عشق به یادگیری، خلاقیت، جهت‌گیری و قابلیت استفاده از مهارت‌های پایه مطالعه، و حل مسأله، با استناد به شاخص‌های برازندگی قابل قبول به وضوح از یکدیگر تفکیک کرد (از0 تا 08/0= ریشه میانگین مجذور باقیمانده‌ها (RMR) و 063/0= ریشه خطای میانگین مجذورات تقریب (RMSEA) و 000/0 تا 003/0= p و0 تا 81/86=2χ). نتایج مؤید آن بود که هر هشت عامل این مقیاس از ضرایب همسانی درونی بالایی برخوردار است و پایایی برای کل پرسشنامه 94/0 به دست آمد. نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از آن بود که مقیاس آمادگی برای یادگیری خودراهبر گاگلیلمینو، ابزاری روا و پایا به منظور تشخیص توانمندی‌ها، مهارت‌ها و نگرش‌های یادگیری خودراهبر دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی است.
متن کامل [PDF 453 kb]   (2168 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1390/9/10 | پذیرش: 1391/3/23 | انتشار: 1391/6/25 | انتشار الکترونیک: 1391/6/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education