[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 8 - ( 8-1391 ) ::
جلد 12 شماره 8 صفحات 554-563 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط هوش معنوی با توانمندی تدریس در اعضای هیأت‌علمی دانشکده پزشکی
حسین کریمی مونقی، مریم اکبری لاکه* ، عباس مکارم، حبیب ا. . اسماعیلی، مهدی ابراهیمی، احمد عاشوری
دانشجوی دکتری ، akbarim881@mums.ac.ir
چکیده:   (8053 مشاهده)
مقدمه: یافتن عوامل مؤثر بر توانمندی‌های استادان و به‌کارگیری آنها، راه‌کار اساسی در زمینه ارتقای کیفیت آموزش عالی است. اخیراً از بین عوامل اصلی؛ ارتقای هوش معنوی به عنوان یکی از عوامل بهبود کیفیت کاری کارکنان معرفی شده است. لذا به منظور بررسی دقیق‌تر این موضوع، پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط هوش معنوی با توانمندی تدریس در اعضای هیأت‌علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقطعی است که در دانشکده پزشکی با نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انجام پذیرفت. 160 نفر (32 نفر علوم پایه و 128 نفر بالینی) از اعضای هیأت‌علمی در مطالعه وارد شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه هوش معنوی کینگ و پرسشنامه خودسنجی توانمندی تدریس دانشگاه آلاباما بود. داده‌ها با روش‌های آمار توصیفی و آزمون‌های تحلیلی از جمله: آزمون‌های همبستگی اسپیرمن، تی، آنالیز واریانس دوطرفه، من ویتنی،کروسکال-والیس، فریدمن وکای دو مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. نتایج: میانگین نمره هوش معنوی اعضای هیأت‌علمی 2/1±0/63 و در حد متوسط بود و میانه نمره توانمندی تدریس 0/92 با حداقل نمره 0/39 و حداکثر نمره 0/112 گزارش شد. بین هوش معنوی و توانمندی تدریس اعضای هیأت‌علمی همبستگی مثبت وجود داشت (001/0p<، 31/0rs=) نتیجه‌گیری: هوش معنوی اعضا هیأت علمی در حد متوسط ارزیابی شد و ارتباط مثبتی بین هوش معنوی و توانمندی تدریس وجود دارد. مطالعات بیشتری برای کشف علت و ماهیت این ارتباط پیشنهاد می‌شود. همچنین عوامل مؤثر بر هوش و توانمندی تدریس نیز نیاز به مطالعات بیشتری دارند.
واژه‌های کلیدی: هوش، هوش معنوی، توانمندی تدریسهوش معنوی، توانمندی تدریس، توانمندسازی استاد
متن کامل [PDF 334 kb]   (2463 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: ۱۳۹۰/۶/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۱/۴/۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

karimi mounaghi H, akbari lakeh M, makarem A, esmaieli H A, ebrahimi M, ashoori A. The Relationship between Spiritual Intelligence / Quotient (SQ) and Teaching Competency in Medical Faculty Members. Iranian Journal of Medical Education. 2012; 12 (8) :554-563
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1786-fa.html

کریمی مونقی حسین، اکبری لاکه مریم، مکارم عباس، اسماعیلی حبیب ا...، ابراهیمی مهدی، عاشوری احمد. ارتباط هوش معنوی با توانمندی تدریس در اعضای هیأت‌علمی دانشکده پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (8) :554-563

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1786-fa.html



دوره 12، شماره 8 - ( 8-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3752