دوره 11، شماره 3 - ( 7-1390 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 229-222 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، peyman.ch.mla@gmail.com
چکیده:   (12442 مشاهده)
مقدمه: در سالیان اخیر مشکلاتی نظیر عدم علاقه به حرفه، عدم ثبات شغلی، و عدم موفقیت در کار بین دانش‌آموختگان دامپزشکی کشور افزایش یافته است. در این مطالعه جهت علت‌یابی مشکلات فوق به بررسی میزان همخوانی تیپ شخصیتی دانشجویان دامپزشکی کشور با رشته تحصیلی آنها پرداخته شده است. روش‌ها: مطالعه پیمایشی حاضر با استفاده از پرسشنامه شغلی شخصیتی هالند و به صورت توصیفی از 250 نفر از دانشجویان جدیدالورود دکترای عمومی در دانشکده‌های دامپزشکی دانشگاه‌های دولتی تهران، شیراز و شهرکرد، و دانشگاه‌های آزاد شهرکرد، کرج و کازرون به عمل آمد. نتایج: تیپ شخصیتی غالب محیط دامپزشکی «جستجوگر، واقع گرا، اجتماعی» می‌باشد. همخوانی تیپ شخصیتی دانشجویان مورد مطالعه به ترتیب 09/59 درصد همخوانی کامل، 36/17 درصد همخوانی متوسط، 81/12 درصد همخوانی پایین و 74/10 درصد ناهمخوان با رشته دامپزشکی بود. نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه قریب به یک چهارم از دانشجویان دامپزشکی مورد مطالعه از لحاظ تیپ شخصیتی با همخوانی پایین یا کاملاً ناهمخوان با رشته بوده‌اند، توصیه می‌شود در سال‌های آینده به منظور پذیرش دانشجویان، از تست‌هایی مانند هالند به منظور هدایت تحصیلی برای ورود به این رشته استفاده شود تا هم خودِ فرد از تحصیل و فعالیت در این محیط احساس رضایت داشته باشد و هم محیط دامپزشکی کشور در سال‌های آینده با داشتن چنین دانشجویانی ارتقا یابد.
متن کامل [PDF 283 kb]   (5053 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1390/5/18 | پذیرش: 1390/7/12 | انتشار: 1390/7/23 | انتشار الکترونیک: 1390/7/23

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.