دوره 12، شماره 1 - ( 1-1391 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 18-10 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Borimnejad L, Asemi S, Samiei N, Haghani H. Comparison of Group and Individual Training on the Patients’ Compliance and Incidence of Warfarin Side Effects after Cardiac Valve Replacement . Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (1) :10-18
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1721-fa.html
بریم نژاد لیلی، عاصمی صدیقه، سمیعی نیلوفر، حقانی حمید. تأثیر آموزش گروهی و انفرادی بر پی‌گیری درمان و میزان بروز عوارض در بیماران مصرف‌کننده وارفارین بعد از تعویض دریچه قلب. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (1) :10-18

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1721-fa.html


، Lborimnejad@tums.ac.ir
چکیده:   (10658 مشاهده)
مقدمه: هدف درمان ضد انعقاد خوراکی حفظ سطح خونی دارو برای پیشگیری از بروز وقایع ترومبوتیک، بدون بروز عوارض خونریزی است. احتمال خطر این عوارض بستگی زیادی به پی‌گیری درمان در خارج از بیمارستان دارد. این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر آموزش گروهی و فردی بر پی‌گیری درمان و بروز عوارض بیماران بعد از تعویض دریچه قلب طراحی و اجرا شد. روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی از بین افراد بالای 18 سال بستری در مرکز قلب شهید رجایی تهران که تحت عمل جراحی تعویض دریچه قرار گرفته بودند، 76 نفر از بیماران واجد شرایط به طور تصادفی انتخاب شده و بعد از کسب رضایت کتبی در دو گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند. در گروه مداخله سه جلسه آموزش گروهی به فاصله یک هفته برگزار شد و در گروه شاهد آموزش روتین (انفرادی ) در روز ترخیص داده شد. بعد از گذشت 6 ماه، نتایج آزمایشات PT،PTT ، INR، تعداد آزمایشات انجام شده، فواصل آزمایش و بروز عوارض در دو گروه مقایسه شد. نتایج: میزان پی‌گیری درمان در دو گروه 6 ماه پس از انجام مداخله تفاوت معناداری داشت (03/0p=). 2/88 درصد گروه مداخله در مقابل 3/61 درصد گروه شاهد آزمایشات خود را به طور مرتب انجام دادند (02/0p=). بررسی نتایج آزمایشات بیانگر تفاوت معنادار در دو گروه بود. در گروه مداخله تنها 2 مورد (9/5 درصد) PTT, INR غیرطبیعی داشتند در حالی که در گروه شاهد 1/59 درصد یک بار و یا بیشتر نتیجه غیرطبیعی داشتند (00/0p=). در گروه شاهد سه مورد مرگ (7/9 درصد)، 2 مورد بستری (5/6 درصد)، و 2 مورد ترانسفوزیون خون گزارش شده است در حالی که هیچ یک از موارد فوق در گروه مداخله مشاهده نشده است (02/0p=). نتیجه‌گیری: آموزش گروهی منجر به بهبود پی‌گیری درمان و کاهش بروز عوارض و مرگ و میر بیماران مصرف‌کننده وارفارین بعد از تعویض دریچه می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌شود مدیران پرستاری با ایجاد واحد آموزش به بیمار و اجرای برنامه‌های آموزش گروهی مدون از مشکلات این بیماران بکاهند و به طور غیر مستقیم هزینه‌های بیمارستانی و بار اقتصادی و روحی روانی تحمیل شده به بیمار را نیز کم نمایند.
متن کامل [PDF 283 kb]   (3964 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1390/5/5 | پذیرش: 1390/6/16 | انتشار: 1391/1/27 | انتشار الکترونیک: 1391/1/27

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education