دوره 12، شماره 1 - ( 1-1391 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 9-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Delgoshaei B, Sadeghifar J, Raadabadi M, Peyman H, Mirzaei A. Content Analysis of the Lesson Plans Developed by Faculty of Ilam University of Medical Sciences in 2009. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (1) :1-9
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1691-fa.html
دلگشایی بهرام، صادقی‌فر جمیل، رعدآبادی مهدی، پیمان هادی، میرزایی علیرضا. تحلیل محتوایی طرح درس‌های ارائه شده توسط مدرسان دانشگاه علوم پزشکی ایلام: 1388. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (1) :1-9

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1691-fa.html


، جميل صادقي‌فر، دانشجوي دکتراي مديريت خدمات بهداشتي در
چکیده:   (12127 مشاهده)
مقدمه: طرح درس یکی از عوامل مؤثر و کلیدی در فرایند آموزش است. هدف اصلی از تدوین طرح درس، تسهیل در یادگیری فراگیران از طریق برقراری یک بستر ارتباطی مناسب است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی طرح درس‌های ارائه شده توسط مدرسین دانشگاه علوم پزشکی ایلام در سال 1388 به انجام رسیده است. روش‌ها: در این پژوهش توصیفی- مقطعی،‌ کلیه 108 طرح درس ارائه شده توسط مدرسان دانشگاه علوم پزشکی ایلام در نیمسال اول و دوم سال 1388 مورد ارزیابی قرار گرفت. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از یک چک‌لیست که شامل 13 حیطه مؤثر بر طرح درس بود، انجام گرفت. تحلیل داده‌ها به کمک آزمون‌های آماری t مستقل و آنالیز واریانس انجام شد. نتایج: بیشترین و کمترین طرح درس‌های ارائه شده به ترتیب مربوط به دانشکده‌های بهداشت (5/43 درصد) و پزشکی (12 درصد) بود. میانگین کل نمره ارزشیابی طرح درس‌های ارائه شده 57/16±94/67 بود. شایع‌ترین اشتباهات مربوط به حیطه آموزشی و طبقه‌بندی اهداف (4/45 درصد) و روش ارزیابی (9/25 درصد) بود. همچنین بیشترین نقصان مربوط به حیطه‌های مربوط به مشخص بودن سیاست‌‌‌‌‌ها و قوانین کلاس (3/58 درصد)، برنامه‌ریزی برای آمادگی دانشجویان قبل از شروع کلاس (6/55 درصد) و وظایف و تکالیف دانشجویان (7/40 درصد) بود. حیطه‌های مربوط به اهداف کلی درس (9/89 درصد)، روش تدریس (4/82 درصد) و معرفی منابع (4/82 درصد) واجد بالاترین امتیاز و بهترین وضعیت در نگارش طرح درس‌های مورد بررسی بودند. ارتباط معناداری بین رتبه علمی و نمره ارزشیابی طرح درس وجود داشت (03/0p=). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج، وضعیت محتوایی و نگارشی طرح‌ درس‌های ارائه شده توسط مدرسان دانشگاه علوم پزشکی ایلام در حد قابل قبولی ارزیابی گردید. پیشنهاد می‌شود با برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط و تدوین فرم‌های پیش‌نویس استاندارد، زمینه مناسب برای تدوین هر چه بهتر طرح درس در بین مدرسان فراهم شود.
متن کامل [PDF 250 kb]   (4142 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: 1390/4/8 | پذیرش: 1390/6/21 | انتشار: 1391/1/27 | انتشار الکترونیک: 1391/1/27

چك ليست [PDF 41 KB]  (641 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education