[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 1 - ( 1-1390 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 16-23 برگشت به فهرست نسخه ها
دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی شیراز نسبت به دفترچه‌های یادداشت روزانه به عنوان ابزاری جهت ثبت ایده‌ها و بازاندیشی
آرمین عطار، لیلا بذرافکن، امیر نقش‌زن، محسن خسروی مهارلویی، آرمین دهقان، مریم السادات توانگر، الهام انصاری‌فرد، پیمان پیمانی، سید ضیاالدین تابعی
، bazrafcan@gmail.com
چکیده:   (15808 مشاهده)
مقدمه: بازاندیشی به پزشکان قدرت خودآگاهی، خود هدایتی و توانایی اتخاذ تصمیمی‌های دشوار را می‌دهد. با استفاده از دفترچه‌های یادداشت روزانه و با الگوی بازاندیشی، مطالعه‌ای در میان گروهی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد که هدف آن بررسی دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به دفترچه‌های یادداشت روزانه به عنوان ابزاری جهت ثبت ایده‌ها و بازاندیشی بود. روش‌ها: در یک مطالعه مداخله‌ای تک گروهی، دفترچه‌ای به نام دفترچه‌ی ثبت و تحلیل ایده‌ها و جهت جلوگیری از فراموش شدن ایده‌ها، و تفکر در عمل طراحی شد وبعد از برگزاری کارگاه آموزشی تکنولوژی خلاقیت و بارش افکار این دفترچه بین دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز توزیع گردید. پرسشنامه‌ای روا و پایا نیز به منظور ارزیابی نظرات دانشجویان شرکت کننده در مطالعه طراحی گردید. پس از یک بازه زمانی دو ماهه استفاده از دفترچه، به کلیه دانشجویان پرسشنامه‌های ارزیابی دفترچه بارش افکار داده شد. داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS بـا استفاده از تـست آماری توصیفی و مجذور کای و با 05/0=α مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج: 36 درصد از پاسخ‌دهندگان از دفترچه‌ها استفاده کرده‌اند و 64 درصد از آنها دفترچه‌ها را مفید و یا بسیار مفید ارزیابی کرده‌اند. کسانی که از دفترچه استفاده کرده‌اند به طور میانگین 11 ایده در یک بازه‌ دو ماهه پس از دریافت دفترچه ثبت کرده‌اند. 7/46 درصد کسانی که ایده‌های خود را ثبت نکرده‌اند، علت آن را نداشتن حوصله و انگیزه برای ثبت کردن ایده‌ها بیان نموده‌اند. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد بیشتر از اینکه ایده پردازی دانشجویان مشکل داشته باشد عدم تمایل ایشان به فعالیت و نداشتن انگیزه باعث کاهش میزان ایده‌های مفید شده است. بنابراین پیشنهاد می‌شود از دفترچه یادداشت روزانه به عنوان ابزاری جهت تشویق دانشجویان به ایده‌پردازی و ثبت ایده‌های آنها استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: بازاندیشی، تفکر خلاق، دفترچه ثبت ایده‌ها، بارش افکار، دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی
متن کامل [PDF 335 kb]   (1560 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: ۱۳۹۰/۲/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۰/۵/۱۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Attar A, Bazrafkan L, Naghshzan A, Khosravi Baharluei M, Dehghan A, Tavangar M, et al . A Survey on Medical Students' Viewpoint on Logbook as a Tool for Recording New Ideas and Reflection. Iranian Journal of Medical Education. 2011; 11 (1) :16-23
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1653-fa.html

عطار آرمین، بذرافکن لیلا، نقش‌زن امیر، خسروی مهارلویی محسن، دهقان آرمین، توانگر مریم السادات، و همکاران.. دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی شیراز نسبت به دفترچه‌های یادداشت روزانه به عنوان ابزاری جهت ثبت ایده‌ها و بازاندیشی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (1) :16-23

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1653-fa.html



دوره 11، شماره 1 - ( 1-1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3921