Abdolmaleki M, Ashoorioun V, Momeni S, Zarezadeh Y, rokhzadi M. The Influence Of Study Guide On Clinical Education Of Nursery Students. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5) :1289-1295
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1646-fa.html
عبدالملکی محمد رضا، عشوریون وحید، مومنی صدیقه، زارع زاده یدالله، رخزادی محمد زاهد. تأثیر راهنمای یادگیری در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :1289-1295
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1646-fa.html
، ashourioun@med.mui.ac.ir
چکیده: (17222 مشاهده)
مقدمه: در انجام مهارتهای بالینی داشتن دانش کافی و به روز، داشتن انگیزه کافی برای کار در محیطهای بالینی، و نیز دانستن شیوه انجام مهارتها از اساسیترین مفاهیم مراقبت از بیمار است. در این طرح تأثیر آموزش مبتنی بر راهنمای یادگیری بر کسب صلاحیت بالینی و رضایتمندی فراگیران را مورد بررسی قرار دادیم. روشها: این طرح یک مطالعه نیمه تجربی بود، که بر روی 37 نفر از دانشجویان پرستاری که کارآموزی بخش CCU را میگذراندند انجام شد. ابتدا راهنمای یادگیری با استفاده از روش علمی طراحی آموزشی تهیه شد، سپس دانشجویان به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند. گروه شاهد کارآموزی خود را به شیوه معمول سپری کرده و گروه مداخله بعد از گروه شاهد دوره کارآموزی را با استفاده از راهنمای یادگیری طی کردند. در پایان دوره برای دو گروه شاهد و مداخله یک آزمون OSCE برگزار گردید. دادههای به دست آمده با استفاده از نرمافزار SPSS و با Independent T Test بررسی گردید. نتایج: باتوجه به نتایج به دست آمده مشخص شد که گروه مداخله از نظر میزان دسترسی به اهداف آموزشی و کسب صلاحیت بالینی نسبت به گروه شاهد بهتر عمل کرده و بین نمرات به دست آمده اختلاف معناداری وجود داشت (002/0=p) رضایتمندی دانشجویان گروه مداخله از راهنمای یادگیری طراحی شده با استفاده از آمارههای توصیفی آنالیز شد که نتایج نشان داد 2/88 درصد دانشجویان اظهار رضایت نموده و آن را خوب ارزیابی کردند. نتیجهگیری: نتایج بالا و نیز مطالعات دیگری که در این زمینه انجام شده حاکی از آنست که استفاده از راهنمای یادگیری میتواند به عنوان یک ابزار آموزشی مفید رضایت دانشجویان را جلب نموده و برای ایجاد یادگیری معنادار کمک قابل توجهی به دانشجویان نماید.
نوع مطالعه:
ساير موارد |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1390/2/27 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/11/26 | انتشار الکترونیک: 1389/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول