دوره 12، شماره 3 - ( 3-1391 )                   جلد 12 شماره 3 صفحات 183-176 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، hedayatz@yahoo.com
چکیده:   (14588 مشاهده)
مقدمه: وجود علاقه و انگیزه مثبت نسبت به حرفه و داشتن رضایت درونی ازعوامل موفقیت در هر شغلی است و رضایت شغلی نیز از عوامل اجتماعی تأثیر می‌پذیرد. افزایش تعداد پذیرش دانشجویان دندانپزشکی در سال‌های اخیر سبب افزایش نگرانی دانشجویان این رشته شده است. این مطالعه باهدف بررسی دیدگاه دانشجویان رشته دندانپزشکی در بدو ورود ودر پایان دوره نسبت به آینده شغلی ورشته تحصیلی خود انجام گرفت. روش‌ها: این مطالعه توصیفی – مقطعی برروی 140 دانشجوی رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال تحصیلی 90-89 با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته انجام شد. سؤالات پرسشنامه در زمینه دیدگاه دانشجویان نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی‌شان بود. آزمون‌های کولموگروف اسمیرنوف، آنالیز واریانس یک طرفه (ANOVA) و آزمون T در این مطالعه جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج: میانگین کل نمره به دست آمده از پرسشنامه دیدگاه دانشجویان نسبت به رشته تحصیلی (46/4±97/33) از میانگین نظری این پرسشنامه(27) بالاتر بود، اما میانگین کل نمره حاصل از پرسشنامه دیدگاه دانشجویان نسبت به آینده شغلی‌شان (61/2±42/16) از میانگین نظری این پرسشنامه(18) پایین‌تر بود. بررسی تفاوت نگرش به انتخاب رشته تحصیلی و آینده شغلی دانشجویان بین ترم‌های مختلف تحصیلی، و گروه‌های سنی مختلف، تفاوت معناداری نشان نداد. تفاوت آماری معناداری نسبت به انتخاب رشته تحصیلی بین دانشجویان دختر و پسر وجود نداشت. اما بین دیدگاه دختران و پسران نسبت به آینده شغلی تفاوت آماری معنادار بود (037/0=p). نتیجه‌گیری: پژوهش انجام شده کنونی، حاکی از علاقمندی دانشجویان به رشته تحصیلی‌شان بود در حالی که این دانشجویان دیدگاه مثبتی نسبت به آینده شغلی‌شان نداشتند که بیانگر نگرانی در مورد آینده شغلی‌شان نسبت به این رشته است. توجه به نتایج حاصل از این تحقیق در برنامه‌ریزی‌های آتی می‌تواند افق روشن‌تری از آینده شغلی از نظر بازار کار و اشتغال پیش روی دانشجویان این رشته قرار دهد.
متن کامل [PDF 280 kb]   (6525 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1390/2/18 | پذیرش: 1390/8/9 | انتشار: 1391/3/26 | انتشار الکترونیک: 1391/3/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.