دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 )                   جلد 10 شماره 5 صفحات 963-950 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadoughi F, Aminpour F. How To Evaluate Health Information Systems: Evaluation Stages. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5) :950-963
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1602-fa.html
صدوقی فرحناز، امین پور فرزانه. آموزش مراحل ارزیابی سیستم‌های اطلاعات سلامت. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :950-963

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1602-fa.html


، f.aminpour@gmail.com
چکیده:   (17269 مشاهده)
ارتقای کیفیت، بهبود کارایی و اثربخشی خدمات بهداشتی و درمانی مهم‌ترین اهداف سیستم‌های بهداشتی است. چنانچه سازمان‌های بهداشتی از ساختاری مناسب برای ارزیابی منظم سیستم‌های اطلاعات سلامت برخوردار باشند نقش مؤثری در تحقق اهداف یاد شده ایفا می‌نمایند. هدف از طراحی و اجرای ارزیابی سیستم‌های اطلاعات سلامت، کسب اطمینان از وجود، استفاده و کاربردی بودن داده‌هایی است که برای اندازه‌گیری شاخص‌های اصلی سلامت ضروری می‌باشد. تاکنون مطالعات متعددی در زمینه چگونگی انجام ارزیابی سیستم‌های اطلاعات سلامت و مراحل آن انجام و پیشنهادات زیادی ارائه شده است. در این مقاله ضمن مروری اجمالی بر تجربه‌ها و مطالعات انجام شده در زمینه ارزیابی سیستم‌های اطلاعات سلامت، به آموزش برنامه پیشنهادی سازمان جهانی بهداشت برای ارزیابی این سیستم‌ها پرداخته شده است. این برنامه تاکنون در چندین کشور به عنوان راه‌کار عملی تقویت سیستم‌های اطلاعات سلامت به اجرا گذاشته شده است. بدیهی است که آموزش و روشن ساختن مراحل برنامه و شاخص‌های ارزیابی، گام مهمی در افزایش اثربخشی سیستم‌های اطلاعات سلامت و ارتقای کیفیت مراقبت‌های بهداشتی محسوب می شود.
متن کامل [PDF 276 kb]   (3155 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1390/2/14 | پذیرش: 1389/11/26 | انتشار: 1389/11/26 | انتشار الکترونیک: 1389/11/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education