، sadoughi.f@gmail.com
چکیده: (18594 مشاهده)
مقدمه: ارزشیابی آموزشی از ارکان اصلی نظامهای آموزشی است و در استانداردها گوناگون آموزشی نظیر ایزو 10015 نیز جایگاه ویژهای دارد. به نظر میرسد برای ارزشیابی اثربخش آموزشهای ارائه شده به فراگیران، صرفاً آزمونهای کتبی یا شفاهی، کافی به نظر نمیرسد. برای دستیابی به ارزشیابی اثربخش آموزش، اقدام به طراحی الگویی برای ارزشیابی آموزشی دورههای پودمانی شد، به گونهای که بتواند بیشترین عوامل مؤثر بر آموزش را بسنجد. روشها: پیش الگوی ارزشیابی فوق، پس از تدوین، با استفاده از تکنیک دلفی و اجرای آموزشی در 11 دوره آموزش پودمانی مدیران و رؤسای بیمارستانهای منتخب کشور و معاونین پشتیبانی دانشگاههای علوم پزشکی، اجرا و ارتقا یافت و به عنوان الگوی پیشنهادی معرفی شد. نتایج: الگوی پیشنهادی مشتمل بر 9 محور ارزیابی و در برگیرنده 134 مؤلفه به شرح زیر است: ارزیابی روزانه فراگیر از کلاس (10 مؤلفه)، ارزیابی روزانه و نهایی فراگیر از امکانات و تسهیلات آموزشی و رفاهی (12 مؤلفه)، ارزیابی نهایی فراگیر از دوره (30 مؤلفه)، ارزیابی استاد از دوره (20مؤلفه)، ارزیابی استاد از کلاس (20مؤلفه)، ارزیابی فراگیران از تأثیر آموزش در کار (7 مؤلفه)، ارزیابی منابع آموزشی دروس (6 مؤلفه)، ارزیابی فراگیران از محتوای دوره (16 مؤلفه) و ارزیابی اثربخشی آموزشی فراگیران توسط خود (13 مؤلفه). نتیجهگیری: به منظور تسهیل در دستیابی به اهداف آموزشی، نظام آموزشی باید از ساز و کارهای مناسب ارزشیابی آموزشی بهرهبرداری کند. بدین منظور الگوی پیشنهادی فوق به عنوان ساز و کاری برای ارزشیابی آموزشهای پودمانی و توانمندسازی نظام آموزشی ارائه گردید.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي برنامه دریافت: 1389/12/3 | پذیرش: 1390/5/13 | انتشار: 1389/11/26 | انتشار الکترونیک: 1389/11/26